تیونینگ خودرو چیپ
ریمپ چیپ ® اولین مرکز اختصاصی ریمپ remap ایسیو و چیپ تیونینگ در ایران
بیش ترین سوالی که تا به حال از ما پرسیده شده همین سوال است.چرا اگر ریمپ خوب است کمپانی سازنده خودرو را ریمپ نکرده است؟پاسخ به این سوال پیچیده نیست اما در ذیل به تعدادی از واضح ترین دلایل آن اشاره می کنیم.کمپانی های سازنده خودرو، محصول خود را به صورت تولید انبوه در سرتاسر جهان به فروش می رسانند به عبارتی یک خودرو برای تمام بازارهای هدف. چیپ اساسا یک تراشه بوده که در داخل ECU هر موتوری یافت می شود و چیپ تیونینگ (Chip Tuning) به معنی برنامه ریزی دوباره این تراشه با نرم افزار های بهینه سازی شده برای کسب قدرت و گشتاور بیشتر موتور و بهینه سازی مشخصات رفتاری آن است. حتما شما هم اصطلاحات رایج در دنیای خودرو و تقویت موتور آن را شنیده اید. اصطلاحاتی مثل ریمپ ایسیو و چیپ تیونینگ که از قدیم بین دوستداران خودروهای اسپورت طرفدارهای زیادی دارند اما دیگر این روزها به یک نیاز اساسی در خودروهای معمولی تبدیل شده اند تا کیفیت خودرو و عمر موتور آن افزایش یابد. اما باید بدانید که ریمپ ایسیو و چیپ تیونینگ با هم تفاوت های اساسی دارند که بهتر است با جزئیات آنها آشنا شوید تا خودروی خود را دستخوش تغییراتی که دلخواه شما نیست، نکنید.
با استفاده ازچیپ تیونینگ می توان حداکثر تا 5 نوع برنامه ریزی مختلف بر روی خودرو انجام داد. مثلاً در mapset1 می توان برنامه تیونینگ را انجام داد و در mapset2 برنامه سیستم ضد سرقت و یا آنکه در mapset3 برنامه ای قرار داد که سرعت خودرو بالاتر از حد تعریف شده نرود؛ این مورد بخصوص زمانی مفید است که شخصی می خواهد وقتی فرزندش از خودرو استفاده می کند نتواند بالاتر از سرعت معینی (مثلاً 120 کیلومتر برساعت) براند. نکتهای که باید توجه کرد اینست که مقادیر این جدولها وابستگی مستقیمی به پارامترهای جغرافیایی موتور، نظیر فشار و دمای هوا دارد. شرکتهای خودروسازی، ECU را برای یک آب و هوای خاص طراحی نمیکنند بلکه مقادیر map را بگونهای تنظیم میکنند که برای انواع شرایط جغرافیایی جوابی بهینه و معقول بدهد. بنابراین map، در این حالت برای تمام خودروهای از یک مدل بهینه است نه هر خودروی خاص؛ زیرا هیچ دو خودرویی، حتی از یک مدل کاملاً مانند یکدیگر نیستند.اگر سیستمی بتواند این نقیصه را از ECUها برطرف کند، آنگاه میتوان به طور اختصاصی map هر خودرو را کالیبره کرده و توان آن را افزایش داد.
در نهایت ذکر این نکته لازم است که در حال حاضر هر دو اصطلاح به جای هم به کار برده می شوند. گفتنی است برپایی نمایشگاههای نامنظم تیونینگ در آن زمان و نفوذ اینترنت و ایجاد کلاس 206 در مسابقات اتوموبیلرانی در شناخته شدن این حوزه پر سود بی تاثیر نبوده است. با انتخاب خودرو خود از بخش زیر، اقداماتی که جهت بهبود و ارتقا آن انجام می شود را مشاهده کنید. در حافظه RAM اطلاعات به صورت موقتی ذخیره میشوند ولی در حافظه ROM اطلاعات ثابت و همیشگی میباشد مگر اینکه با پروگرام تغییر کند.
در این مقاله قصد داریم تفاوت چیپ تیونینگ و ریمپ ایسیو را شرح دهیم،برای این کار لازم است اول آن ها را معرفی کنیم و سپس به تفاوت های آنها بپردازیم. برای اطمینان از اینکه ایمن سازی موتور کاملاً ایمن است ، بهتر است از محصولات و خدمات بهترین متخصصان در این زمینه استفاده کنید. مرکز چیپ تیونینگ کاراک با اراِئه بهترین خدمات و با بهرگیری از متخصصان باتجربه بهترین و باکیفیت ترین نتیجه را برای شما فراهم می کند. BitBox – یک باکس نرم افزاری پیشرفهت است که امکان شناسایی ، خواندن و نوشتن واحدهای کنترل حافظه داخلی فلش را برای اهداف مختلف فراهم می کند. نرم افزار با ECU از طریق شبکه های پیشرفته CAN و K-line با استفاده از آداپتورهای J2534 Pass-thru یا اترنت (Ethernet) برای رد و بدل داده ارتباط برقرار می کند.
روشهایی که در ادامه بیان می شود با فرض ثابت ماندن حجم موتور فرضی ما می باشد. لطفاً توجه داشته باشید مهمترین بخش تقویت یا تیونینگ علی الخصوص موتور خودرو، به مکانیک یا تیونر شما و تجربه ایشان بر می گردد. به همین دلیل علاوه بر کیفیت قطعات مورد استفاده، تبحر وی در جمع کردن موتور از مهمترین نکات این حوزه می باشد. بهتر است قبل از مراجعه درباره سابقه کاری فرد مورد نظر حتما تحقیق کنید. میزان تاثیر نرم افزار سوپر چیپ پس از نصب نرم افزار و نشستن پشت خودرو به سرعت تغییر را احساس خواهید کرد.
ECU بر اساس سنسورهایی که بدان متصل است شرایط کار موتور را درک کرده و فرامین مناسب را به انژکتورها و شمعها صادر میکند. از آنجا که دینامیک خودرو بسیار پیچیده و غیر خطی میباشد، طراحان ECU برای سهولت کار، جداولی را به نام map داخل حافظه ECU میریزند که در آن مقدار پاشش سوخت و زاویه آوانس در هر دور و بار موتور مشخص شده است. بایدتوجه کرد چیپ تیونینگ بخشی از تقویت خودرو است و به تنهایی چندان تاثیری نخواهد داشت. پاشش سوخت بیشتر زمانی که هوای بیشتری به سیلندر تزریق نشده موجب خام سوزی موتور می شود و اثر مثبتی ندارد ، از طرفی اگر هوای بیشتری در بازه نرمال به سیلندر تزریق شده باشد ، ECU از روی اطلاعات سنسور اکسیژن آن را تشخیص می دهد. نصب نرم افزار سوپرچیپ توسط توسط دستگاه مخصوص و فقط از طریق پورت دیاگ(OBD-II) خودرو انجام خواهد شد.
تنظیم و اصلاحاً تیونینگ خودروهای قدیمی و کاربراتوری به علت عدم وجود واحد پردازش مرکزی خودرو یا همان ECU، به راحتی امکان پذیر است زیرا میتوان با تنظیم کاربراتور، مقدار ورود سوخت و هوا را کنترل کرد و در نهایت به ماکزیمم توان مورد نظر رسید. اما وقتی این تغییرات قدرت واقعی و تاثیر خود را نشان می دهد که ECU خودرو برنامه ریزی مجدد شود و با تغییرات جدید مطابق شود. با استفاده ازچیپ تیونینگ می توان این نقطه قطع سوخت را حذف کرده و به موتور اجازه داد در دورهای بالاتر نیز کار کند. البته به جهت حفظ ایمنی موتور نباید دور آن بیش از ۱۵ درصد افزایش پیدا کند. بعنوان مثال جهت رعایت ایمنی می توان خودروهای یک سازمان را طوری برنامه ریزی کرد که بالاتر از سرعت ۱۰۰ کیلومتر برساعت نتوان با آنها رانندگی کرد.
سوپرچیپ بر اساس تستهای عملی و آزمایشهای علمی مقادیر این جداول را به گونه ای دوباره برنامه ریزی و تنظیم می کند که همزمان شاهد افزایش قدرت موتور و بهینه سازی مصرف سوخت باشیم. این مقادیر بسیار با دقت و به گونه ای تنظیم شده که خودرو از حالت استاندارد خارج نخواهد شد. در چیپ تیونینگ تعدادی از قطعات فیزیکی خودرو که معمولا چیپ ها و یا تراشه ها هستند به برد خودرو اضافه میشوند ولی در ریمپ خودرو تغییراتی که ایجاد میشود نرم افزاری است.در چیپ تیونینگ نیاز به باز شدن کامپیوتر خودرو است ولی برای ریمپ کردن خودرو نیاز به باز شدن هیچ قطعه ای نیست. همان طور که در بالا هم متوجه شدید، ریمپ ایسیو بخشی از چیپ تیونینگ است اما تفاوت هایی با آن دارد. ریمپ بدون باز کردن ایسیو انجام می شود و فقط یک تغییر نرم افزاری و برنامه ریزی مجدد است. در این روش، تقويت خودرو با بهينه سازی ارتباطات برقی، مکانيکی و نرم افزاری ايسيو انجام می گیرد.
چرا؟ ، اول از همه ، موتورهای مدل های مختلف اتومبیل از نظر ساختاری تفاوت زیادی ندارند . هنگام عرضه یک مدل جدید ، تولیدکنندگان همان آستانه امکانات فنی را حفظ می کنند که تا زمان عرضه سری های بعدی کاملاً مورد استفاده قرار نمی گیرند. این بخش از اتومبیل عملکرد موتور احتراق داخلی ، از جمله دوز سوخت ، زاویه تزریق ، فشار توربوشارژ و فشار تزریق سوخت را کنترل می کند. این خودرو که از سال 82 در بازار ایران قابل دسترسی بود، موجب ایجاد موج بزرگی در بحث تقویت و تجهیز ظاهری و صوتی و موتوری گشت. هرچند که استقبال بی نظیر جوانان و فقدان خودروی هاچ بک جذاب (در بازارهای جهانی این کلاس به HOT HACH شناخته می شود که فولکس واگن یکی از سلاطین بلا منازع آن محسوب می گردد.) موجب شد به یکباره حجم انبوهی از لوازم تزیینی برای آن در بازار موجود گردد. در اینجا شاید بد نباشد اشاره ای داشته باشیم که در آن روزگار 206 یکی از خودروهای به روز کمپانی پژو محسوب می شد که کم کم با 207 در حال جایگزینی بود.
این روز ها موتور تقریباً همه اتومبیل ها , کامیون های سبک و سنگین اعم از بنزین سوز , دیزل و توربو و حتی موتور سیکلت ها , قایق ها و … دارای مجموعه مرکزی کنترل الکترونیکی موتور یا engine control unit (ECU) هستند. برای خودروهای قبل از سال 2000 میلادی چیپینگ یا چیپ تیونینگ برای ارتقا عملکرد و بهره وری بسیار متداول بود. افزایش محسوس شتاب و کشش ⇐ پاسخگویی آنی خودرو به فشردن پدال گاز ⇐ امکان حذف کات آف (یا تغییر به کات آف رگباری) ، رفع یا اعمال محدودیت سرعت و امکان افزودن بک فایر. این حافظه فقط در کارخانه برنامه ریزی می شود بجز شرایط خاص که جلوتر خدمتتون عرض میکنیم. این قشر معمولاً مبلغ زیادی را هزینه اتومبیل خود می کنند از خرید رینگ و تایر گرفته تا شمع حرفهای ، فیلتر هوای Race ، استرس بار ، هدرز ، مکمل سوخت، کمک فنرهای حرفه ای و… و ممکن است در برخی موارد پا را فراتر گذاشته و به تقویت تجهیزات اصلی خودرو نظیر گیربکس، حجم سیلندرها، سرسیلندر، میل سوپاپها، دیفرانسیل ، باتری ، سوزن های انژکتور و……. تغییر تنظیمات عملکرد ECU عملاً در راستای تغییرات و تقویت های ایجاد شده روی خودرو است.
در برخی از خودروهایی که در مناطق گرمسیری مورد استفاده قرار میگیرند معمولاً مشتریان از جوش آمدن خودرو شکایت دارند. برای کلیه خودروهای زیر 10هزارکیلومتر که به کاراکال مراجعه می کنند تا 15درصد تخفیف دائمی اعمال می شود. ناگفته نماند با دستگاهی به اسم پروگرامر که طبق یک فرایند خاص و بسیار پیچیده ، برنامه آن مجدد بر روی آی سی نوشته می شود. شرکت Dastek بیش از ۴۵۰ نمایندگی در سراسر جهان دارد که ۳۰۰ نمایندگی آن در کشور امریکا قرار دارد. بدین معنی که هرچقدر ECU یک موتور بهتر طراحی شده باشد، آن موتور کیفیت بهتری خواهد داشت.
سوپرچیپ این مشکل را تا حدود زیادی برطرف کرده و عکس العمل موتور خودرو نسبت به پدال گاز حساس تر خواهد شد. بنابراین map، در این حالت برای تمام خودروهای از یک مدل بهینه است نه هر خودروی خاص؛ زیرا هیچ دو خودرویی، حتی از یک مدل کاملاً مانند یکدیگر نیستند. در تمام خودروهای انژکتوری دور موتور از حد معینی نمی تواند بالاتر نمی رود که به آن نقطه Fuel cut off گفته می شود. هنگام بررسی تیونینگ الکترونیکی موتور ، ممکن است نگران موارد ایمنی باشید. حقیقت این است که بازسازی ECU یک راه حل بسیار ایمن تر از تنظیم مکانیکی است.
تفاوت دیگر بین ریمپ ایسیو و چیپ تیونینگ یا چیپینگ (Chipping) چیزی نیست جز سن! شاید به همین خاطر باشد که در حال حاضر شما صاحب یک خودرو که چیپ تیونینگ شده باشد نیستید یا کمتر این واژه به گوشتان خورده است در واقع چیپ تیونینگ یک اصطلاح و روش قدیمی تیونینگ و تنظیم ایسیو است و ریمپ روش مدرن و امروزی. ریمپ چیپ ® با 7 سال تجربه حرفه ای در عرصه ریمپ و چیپ تیونینگ خودرو با سه آیتم متمایز گارانتی ریمپ، بازگشت وجه در صورت عدم رضایت و امکان تست درایو خودرو ها فعالیت خود را آغاز کرده و با هدف فراهم آوردن تجربه ای مشابه خودروهای روز دنیا فعالیت می کند. امروزه موتورهای انژکتوری نقشی بسیار اساسی در موفقیت صنایع خودروسازی ایفاء مینمایند و کیفیت و قابلیتهای آن، درصد کارایی خودرو را نشان میدهد. همانطور که میدانیم کنترل کننده موتورهای انژکتوری، بردی الکترونیکی به نام ECU میباشد و در واقع کارایی این بخش تعیین کننده کیفیت یک موتور و در ابعادی دیگر کیفیت خودرو خواهد بود؛ بدین معنی که هرچقدر ECU یک موتور بهتر طراحی شده باشد، آن موتور کیفیت بهتری خواهد داشت. چیپ تیونینگ درصدی از قدرت اولیه موتور را به آن اضافه می کند , بنابراین طبیعی است که میزان این افزایش در خودروهای پرقدرت تر بیش تر خواهد بود اما بروی خودروهای معمولی نیز قابل تشخیص هست .
چیپ تیونینگ با پیشرفت الکترونیک و به کارگیری کامپیوترها در صنعت اتومبیل , پیشرفت کرده و روش ها ساده تر , سریع تر , ارزان تر و مطمئن تر شده که اکثرا بدون نیاز به تغییرات سخت افزاری خاص در داخل ECU و حتی بدون دست زدن به آن و فقط از طریق پروسه عیب یابی موتور انجام می گیرد. این مجموعه به صورت برنامه ریزی شده بر اساس نقشه ها و الگوریتم های تعریف شده و با دریافت اطلاعات از حسگرهای مختلف , پارامترهای مهمی مانند میزان و زمان و نحوه تزریق سوخت , زمان جرقه زنی شمع ها , میزان و نحوه اعمال فشار افزوده مکش و اگزوز در موتورهای مجهز به توربو و سوپر شارژ و مواردی مانند حداکثر دور موتور و سرعت مجاز خودرو را کنترل می کند. پس باید بصورت نرم افزاری حجم انژکتور بالا میرفت اما به دلیل نبود تکنولوژی و امکانات کافی در آن زمان, از قطعات سخت افزاری و آی سی ها برای تغییر برنامه ریزی ایسیو (ریمپ) استفاده می شد. سوالی که به ذهن می رسد این است که چرا خودروسازها در زمان تولید خودرو این تغییر را نمی دهند در صورتی که قدرت بیشتر یک برتری از نظر فروش می باشد. در چیپ تیونینگ خودرو امکان خطای انسانی وجود دارد به طور امسال امکان دارد در هنگام چیپ خودرو قطعات به خوبی در جای خود قرار نگیرند و یا در اثر شوک و حتی ضربه کارایی خود را از دست بدهند.اما در ریمپ خودرو تمامی کار ها با استفاده از سیستم و به صورت مجازی است به همین دلیل خطای انسانی در آن بسیار بسیار کاهش میابد. ریمپ ایسیو که با نام هایی نظیر چیپ تیونینگ ، چیپینگ و ریمپینگ نیز شناخته می شود ، در حال تبدیل به محبوترین روش تنظیم و ارتقا موتور اتومبیل است.
با استفاده از چیپ تیونینگ مجموعه تغییرات را می توان بر اساس قطعات , تنطیم نمود و بهترین راندمان را کسب نمود. هدف ما بیشترین نیرو نیست بلکه هدف ما تنظیم ایمن است و از هرگونه زمینه پیشرفت ممکن استفاده می کنیم. کلیه تغییراتی که روی ecu شما انجام می شود بارها و بارها روی دستگاه داینو تست شده است. با تست های که روی خودرو شما انجام می دهیم به اطلاعات دقیقی می رسیم زیرا تنها چیزی که قابل اعتماد هست اطلاعات خودرو شماست. برای خودروی شاهین به دلیل عرضه کم و محدودیت پیشرانه تا کنون لوازم افتر مارکت زیادی تولید نشده است و از طرفی این پیشرانه خیلی پتانسیل تقویت را ندارد.
جهت حفظ مدیریت زمانبندیمجموعه ما برای آماده سازیبه موقع سفارشات ساخت و نصبلطفا 7 الی 10 روز جلوتر به صورت تلفنی یا آنلاینسفارش یا وقت نصب خود را رزرو و ثبت کنید. حداکثر توان موتور در خروجی آن ظاهر نشده و به اصطلاح قدرت واقعی موتور پنهان باقی بماند. همچنین لاندامتر دقیق این شرکت که از سنسور اکسیژن خطی یا Wideband برای اندازه گیری نسبت هوا به سوخت بهره میگیرد از دیگر محصولات این شرکت می باشد. مگر آنکه شرکت سازنده ECU خود نحوه دسترسی به اطلاعات را در اختیار شرکتهای تیونینگ بگذارد. امروزه تیونینگ ECU خودروها، بحث جا افتاده ای است و شرکتهای بسیاری در این زمینه فعالیت می کنند.
بر اساس پارامترهای ورودی مشخصه های فوق الذکر به گونه ای تنظیم می شود که خروجی مناسب از موتور گرفته شود. این کار تحت عنوان جدول مپ (Mapping Table) شکل می گیرد که حاوی مقادیر از پیش تعیین شده توسط کارخانه سازنده برای کنترل موتور است. معمولاً کارخانه های سازنده به دلیل احتمال عدم تبعیت صاحبان خودرو از سرویسهای دوره ای و استفاده از سوختهای غیراستاندارد به گونه ای این جداول را تنظیم می کنند که حداکثر توان موتور در خروجی آن ظاهر نشده و به اصطلاح قدرت واقعی موتور پنهان باقی بماند. در خودروهای امروزی مقادیر پاشش سوخت و حتی زاویه شروع پاشش سوخت به کمک ECU و سنسورهای مختلف نظیر سنسور اکسیژن، کنترل و تعیین می شوند. این مجموعه به صورت برنامه ریزی شده بر اساس نقشهها و الگوریتم های تعریف شده و با دریافت اطلاعات از سنسورهای مختلف, پارامترهای مهمی مانند میزان و زمان و نحوه تزریق سوخت , زمان جرقه زنی شمع ها , میزان و نحوه اعمال فشار افزوده مکش و اگزوز در موتورهای مجهز به توربو و سوپر شارژ و مواردی مانند حداکثر دور موتور و سرعت مجاز خودرو را کنترل می کند.
این فعالیت باعث افزایش قدرت موتور ، افزایش عملکرد فنی و تاثیر مثبتی در راحت تر شدن رانندگی دارد. اما در سایر ایسیوهای موجود در ایران نیازی به باز کردن قاب ایسیو نمی باشد (مگر در موارد خاص). امروزه که می توان به کمک پروگرمر های خاص و حرفه ای ایسیوها را خواند، دیگر از روش تعویض آی سی استفاده نمی شود و فقط برنامه ایسیو تغییر می کند که به این کار ریمپ ( Remap) می گویند. بنابراین ریمپ یک پروسه نرم افزاری بوده که در آن فقط برنامه ایسیو تغییر می کند. این نسبت هرگز نباید بهم بخورد.در صورتی که میزان ترکیب سوخت به هوا بهم بریزد پیشرانه دچار خام سوزی و یا احتراق زودرس می شود، در نتیجه آلایندگی خودرو افزایش پیدا کرده و موتور نامنظم کار می کند. ما در فرآیند ریمپ نسبت سوخت به هوا و جرقه (spark) شمع ها و مجموعه تزریق سوخت (Fuel injection system) را به بهینه ترین حالت ممکن نزدیک می کنیم، همه پارامترها هماهنگ با یکدیگر تغییر پیدا کرده، نسبت ترکیب سوخت به هوا ثابت نگه داشته می شود و سوخت به طور کامل مشتعل (ignited) و سوزانده (burned) میشود.
جالب است بدانید که این شرکت بظاهر کوچک توانسته است محصول خود را به کشورهای مختلف دنیا صادر کند و بیش از ۴۵۰ نمایندگی فروش در سرتاسر دنیا دارد . 3- در چیپ تیونینگ اشتباهات و خطاهای انسانی دخیل هستند به طور مثال ممکن است در هنگام اضافه کردن قطعاتی مانند IC یا چیپ ها قطعه به خوبی در جای خود به طور مثال در زمان لحیم کردن قرار نگیرد یا در اثر ضربه یا شوک کارایی خود را از دست بدهد. پس از نصب نرم افزار و نشستن پشت خودرو به سرعت تغییر را احساس خواهید کرد. این شرکت علاوه بر یونیچیپ، دینامومتر شاسی بسیار دقیق اما ارزان قیمتی را توسعه داده است که از نوع ادی کارنت بوده و مناسب کالیبراسیون و تیونینگ خودروهای مختلف می باشد. با استفاده از چیپ تیونینگ براحتی می توان نقطه کار فن خنک کننده را در هر دمای دلخواه تنظیم کرد. به تغییرات سخت افزاری خاص در داخل ECU و حتی بدون دست زدن به آن و فقط از طریق پروسه عیب یابی موتور انجام می گیرد.
مسئله مهم دیگر این است که در پروسه ریمپ ما همیشه یک بک آپ (Backup) یا فایل پشتیبان از ایسیو خودرو داریم و بنابراین در هر لحظه می توان خودرو را به تنظیمات کارخانه بازگرداند اما در چیپ تیونینگ این مقوله امکان پذیر نیست و حتی ممکن است آی سی اولیه که یک قطعه فیزیکی است دوباره یافت نشود. بنابراین تغییرات در ریمپ نرم افزاری و مجازی و در چیپ تیونینگ فیزیکی و مادی هستند. افزایش چشمگیر قدرت موتور و گشتاور در تمامی دور موتورها ⇐ عدم افت توان در سربالایی، رمپ پارکینگ و یا با استفاده از کولر ⇐ بدون نیاز به تعویض قطعات فیزیکی مانند پدال گاز پنج سیم. تیونینگ چیپ دراگون Dragon Tuning Chip یکی از کیت های افزایش شتاب و قدرت و سرعت خودرو است. نصب این چیپ بسیار راحت بوده و توسط خودتان انجام میشود و کافیست آن را به پورت OBD2 که پورت دیاگ است نصب کنید.
ریمپ ECU در تمامی نمایندگی های کاراکال تیونینگ با ضمانت نامه کتبی 30 ماهه انجام میگردد. رفع ایرادات ناشی از تاخیر دریچه گاز، کپ، ناک، استارت سرد، دمای بالای موتور، برگشت گاز، ایراد سنسور اکسیژن دوم، میل سوپاپ، افت توان هنگام کولر گرفتن و … به طور قطعی و همیشگی. این تنظیمات در حافظه داخلی ECU (ایپرام) ذخیره شده که اصلاحاً به آن دامپ ایسیو گفته میشود به صورت کدگذاری شده در آن گنجانده شده است و از این رو انجام تغییرات بر روی آنها بسیار بسیار دشوار بوده و عملاً برای افراد معمولی غیرممکن خواهد بود. این چیپ بروی خودرو های گاز سوز CNG و LPG نیز نصب می گردد و اثرات بسیار مثبتی را نیز در زمان حرکت خودرو بروی گاز می گذارد. ۴) حال دوباره سوییچ خودرو را تا آخر باز کرده و دکمه ریست محصول را به وسیله وارد کردن یک سوزن در سوراخ بزرگتر روی چیپ که کنارش Reset نوشته است فشار و نگه دارید ( تا کلیه چراغ های چیپ در آن مدت زمان خاموش گردند) و آن را بین ۵ تا ۱۰ ثانیه نگه دارید و پس از آن آن را رها نماییدتا محصول ریست شود پس از رها نمودن دکمه ریست مجدد چراغ های چیپ روشن و خاموش میشوند. بصورت کلی اکثر این کیت ها بر مبنای تغییر سیگنال های سنسورهای دما و فشار هوای ورودی یا اکسیژن برای وادار کردن ECU به پاشش سوخت بیشتر هستند.برخی دیگر آوانس و ریتارد جرقه را نیز تغییر می دهند.
در برخی وسایل نقلیه خاص ایسیو یا کامپیوتر خودرو به ما اجازه دسترسی های (Permission) های خاص از راه پورت دیاگ یا همان پورت OBD را نمیدهد و یا به علت قدیمی بودن ایسیو خودرو از استانداردهای پورت های عیب یابی (Diagnosis) پشتیبانی نمی کند در نتیجه پروگرام از راه J-Tag یا K-tag و کابل های ISP جدید بسیار کمک کننده است. ریمپ اصطلاح و شیوه جدیدی است برای همان کاری که چیپ تیونینگ برای خودروهای قدیمی تر انجام میدهد.چیپ تیونینگ چه کاری انجام میداد؟افزایش عملکرد و بهره وری. پس طبق توضیحات دریافتیم که برای ریمپ ایسیو و یا چیپ تیونینگ باید اطلاعات حافظه ROM را تغییر دهیم. چیپ تیونینگ را در خودروهای خود نصب کردهاند، چیپ تیونینگ بر روی بیش از ۳۲۰ مدل موتور از خودروسازان بزرگ دنیا پیاده شده است. احیای موتور شامل تغییر پارامترهای ECU است که به شما امکان استفاده از قابلیت های خودرو را می دهد. تولیدکنندگان اتومبیل از پتانسیل کامل موتور استفاده نمی کنند او آنها را با کنترل کننده های مناسب محدود می کنند.
تست خودرو بر روی دستگاه دینامومتر شاسی اتومبیل در زیر بار جاده قرار گرفته و در تمام دورها موتور تنطیم می شود و حداکثر قدرت خودر در گشتاورهای متفاوت بدست می آید. روش اول خواندن دیتاهای map ECU و دادن دیتاهای جدید که یکی از اشکالات این روش اینست که بشدت وابسته به ساختار ECU است و با پیچیده شدن سخت افزار ECU امکان خواندن و تغییر دیتاهای آن مشکل و گاهی غیرممکن می شود مگر آنکه شرکت سازنده ECU خود نحوه دسترسی به اطلاعات را در اختیار شرکت های تیونینگ بگذارد. اگر موتور خودروی شما توان زیادی داشته باشد اما در سیستم تعلیق تغییری ایجاد نشود، خودرو در سر پیچ ها دچار کم فرمانی (Under Steer) یا اور استیر (Over Steer) می گردد. اندر استیر یا کم فرمانی یعنی شما سر پیچ فرمان را چرخانده اید اما خودرو در مسیر قبلی خودش حرکت می کند! و بیش فرمانی یعنی عقب خودرو اصطلاحا از کنترل خارج شود یا دَر برود.
در گذشته ها پروگرمری برای خواندن برنامه ایسیو وجود نداشت و تیونرها اقدام به تعویض IC در برد ایسیو می کردند که بدین ترتیب، چیپ تیونینگ که همراه با تعویض برد و تراشه بود، شکل گرفت. بسیار خب، اکنون متوجه شدیم هر دو فرآیندهای ریمپینگ (Remapping) و چیپینگ (Chipping) عملکرد بهتر موتور و کارایی بهتر آن را به ارمغان می آورند. ریمپ ECU (واحد کنترل موتور) کارآمد ترین و امن ترین راه برای تنظیم و کالیبراسیون موتور در حال حاضر است و روی وسایل نقلیه ای که از سال 2000 میلادی و بعد از آن تولید شدند انجام میشود. در عوض، واحد کنترل الکترونیکی موتور از راه دور (Remote based) و یا با کامپیوتر با آخرین نرم افزارهای تنظیم و کالیبراسیون کنترل می شود. این فرایند با اتصال یک دستگاه برای خواند (Read) و نوشتن (Write) از طریق پورت تشخیص عیب یابی وسیله (OBD) یا همان پورت دیاگ انجام می شود. کارپلاس مرکز تخصصی ریمپ و تیونینگ - تیم کارپلاس متشکل از ۱۰ متخصص با سابقه بیش از ۱۵ سال تخصصی ترین مرکر ریمپ و چیپ تیونینگ کشور است که با استفاده از دانش فنی خود توانایی ریمپ و بهینه سازی نرم افزاری ایسیو تمامی خودروهای موجود در بازار ایران را دارا می باشد.
در فرهنگ عمومی چیپ تیونیگ به کلیه دستکاری های برد و مدار و مقادیر ECU و یونیت ها اطلاق می شود. گرفته و در تمام دورها موتور تنطیم می شود و حداکثر قدرت خودر در گشتاورهای متفاوت بدست می آید. اگر سیستمی بتواند این نقیصه را از ECUها برطرف کند، آنگاه میتوان به طور اختصاصی map هر خودرو را کالیبره کرده و توان آن را افزایش داد. ضمن آنکه خودروساز معمولا خریدار متوسط را در نظر می گیرد که هزینه های نگهداری برایش می تواند مهم باشد. مهمترین موضوع در بحث تقویت بدنه، شامل بحث سیستم تعلیق جهت مهار بادی رولینگ Body Rolling می باشد.
از زمانی که خودرو های انژکتوری با ایسیو روانه بازار شد، چیپ تیونینگ هم آغاز بکار کرده. ۵) پس از رها نمودن دکمه ریست ۵۰ ثانیه صبر نمایید و پس از آن خودرو را روشن نمایید و می توانید از این پس بدون هیچگونه کاری رانندگی را شروع نمایید. انجام تمام تغییرات بالا بدون شک صحیح است و تمام اتومبیل های دنیا که در انواع مسابقات موتور اسپرت دنیا شرکت می کنند. اما در اتومبیل های که سیستم مدیریت الکترونیکی دارند همه چیز به سادگی اتومبیل های کاربراتوری نیست. یک روش دستکاری مستقیم روی برد و مسیرها و مقادیر است ، روش دیگر استفاده از کیت هایی که سر راه مدار یا روی پورت عیب یابی نصب می شوند.
هدف از تقویت موتور بلا استثنا گرفتن توان بیشتر در راستای اهداف مشخصی نظیر افزایش شتاب یا افزایش تاپ اسپید و در عین حال اجراهای نمایشی مثل کات آف رگباری (Soft Cut OFF) یا بگ فایر (Back Fire) می باشد. در ادامه بصورت خلاصه به این روش ها اشاره خواهیم داشت و امیدواریم شما را برای رسیدن به بهترین نتیجه راهنمایی کرده باشیم. معمولا موتورهای استیج 2 برای مسابقات درگ و شتاب حمع می شوند و به همین دلیل در دور موتورهای بالاتری ستاپ می شوند و کات آف این موتورها گاها تا 8000 دور بر دقیقه تنظیم می گردد. به دلیل استفاده از میل لیفت بالا این قبیل خودروها خیلی استفاده شهری ندارند. البته همچنان برای خودروهایی با ایسیو های قدیمی مانند پارس ELX و زانتیا 1800 (ایسیو بوش MP7.3) و زانتیا 2000 (ایسیو بوش MP5.2) تنها راه ریمپ، استفاده از روش چیپ تیونینگ می باشد. بیت باکس به طور معمول بر روی ایسیوهای خاصی مانور میدهد که پروگرامرهای دیگر معمولا روی آن ها تمرکز نمی کنند در نتیجه لایسنس های خاص و بسیار گران قیمتی دارد.
تیونینگ خودرو ازآن دسته کلماتی می باشد که امروزه با رشد صنعت موتوراسپرت، اسم آن را زیاد می شنوید، در این مقاله همه زوایای این موضوع را برای شما توضیح می دهیم. خودروها در ©remapchip بعد از ریمَپ تست می شوند تا تفاوت را احساس کنید.از آن جا که ما به توانایی های خود ایمان داریم در صورت عدم رضایت کامل وجه به شما عودت داده می شود.همچنین خدمات انجام شده شامل یکسال گارانتی هستند. در این بخش تعدادی از آخرین خودروهای ریمَپ شده توسط مرکز تیونینگ خودرو ما را مشاهده می کنید. مثلا خودرویی هایی SPFI (تک انژکتور) به صورت پیش فرض و کارخانه ای دارای حجم پاشش ۳۰۰ سی سی بودند ولی برای مسابقات شما به ۵۰۰ سی سی احتیاج دارید. ۳) حال سوییچ خودرو را تا مرحله نهایی قبل از استارت خوردن خودرو بچرخانید و ۵ ثانیه صبر نمایید و به حالت بسته برگردانید و پس از ۵ ثانیه دوباره سوییچ خودرو را تا مرحله نهایی قبل از استارت خوردن خودرو بچرخانید و ۵ ثانیه صبر نمایید و پس از آن به حالت بسته برگردانید و ۵ ثانیه صبر نمایید. برخی دیگر از دستکاری های ECU و یونیت ها مثل تعویض یا موازی کردن کریستال نیز به تنهایی چیپ تونینگ حساب نمی شوند.
زیرا با باز کردن کامپیوتر خودرو (ایسیو) همراه است و همچنین از روش اضافه کردن چیپ ها یا تراشه ها استفاده می شود. اما ریمپ یک تغییر نرم افزاری و برنامه ریزی مجدد بخش های مختلف ایسیو است که از طریق اتصال پورت دیاگ یا همان پورت OBD صورت می گیرد. به طور خلاصه ریمپ و چیپ تیونینگ هر دو هدف های مشترکی شامل افزایش بهره وری و ارتقا عملکرد خودرو را دارند با این تفاوت که در فرآیند ریمپ صرفا تغییرات نرم افزاری و بدون دخالت فیزیکی بر روی ایسیو یا کامپیوتر خودرو انجام میشود اما در چیپ تیونینگ یک یا چند قطعه فیزیکی بر روی برد اصلی کامپیوتر خودرو یا اجزای دیگر و سنسورها جایگزین و یا تغییر داده میشوند. امروزه، ما این فرآیندها را از طریق پورت دیاگ یا OBD به طور بسیار ایمن تر و کارآمد تر با استفاده از پتانسیل نرم افزاری ECU انجام میدهیم. با استفاده از پورت هایی که از سال 2000 میلادی به بعد به صورت یک استاندارد در خودروها درآمدند ما هم اکنون می توانیم به تشخیص عیوب در وسیله نقلیه با مجموعه ای پیشرفته از کیت ها بپردازیم و یا با نرم افزارهای تخصصی و تجزیه و تحلیل می توانیم ایسیو خودرو را بدون روش های به اصطلاح تهاجمی مانند لحیم کاری و استفاده از قطعات فیزیکی تنظیم و برنامه ریزی کنیم.
در قرن حاضر موتورهای انژکتوری نقشی بسیار اساسی در موفقیت صنایع خودروسازی ایفاء مینمایند و کیفیت و قابلیت های آن، درصد کارایی خودرو را نشان میدهد. همانطور که میدانیم کنترل کننده موتورهای انژکتوری، بردی الکترونیکی به نام ایسیو((ECU میباشد و در واقع کارایی این بخش تعیین کننده کیفیت یک موتور و در ابعادی دیگر کیفیت خودرو خواهد بود؛ بدین معنی که هرچقدر ECU یک موتور بهتر طراحی ش ده باشد، آن موتور کیفیت بهتری خواهد داشت. همانطور که می دانید ریمپ در ایران ابتدا با ایسیو Me744 پژو 206 آغاز شد. در آن سال ها افراد نمی توانستند برنامه ایسیو را بخوانند چرا که پروگرمری برای این کار وجود نداشت. بنابراین تیونرهای محترم در آن سال ها اقدام به تعویض IC آی سی در ایسیو می کردند و آن جا بود که چیپ تیونینگ شکل گرفت که به معنای استفاده از تراشه (IC) می بوده است.
تمامی انواع یونیت های قابل برنامه ریزی مانند TCU (برد گيربکس اتومات)، ECU (برد الکترونيکی کنترل مرکزی)، ABS (برد الکترونيکی ترمز) زیر مجموعه ای از چيپ تيونينگ است. اصول عملکرد چیپ تیونینگ بدین صورت که سنسورهای اصلی در یک موتور انژکتوری (MAP, RPM) را خوانده و سپس با توجه به نقطه کار موتور، مقادیری مجازی از این دو سنسور را به ECU اعمال میکند؛ بگونهای که رفتار ECU نسبت به حالت قبل بهبود پیدا میکند. اگر خودروی شما دارای تغییراتی در حد استیج 2 (اضافه شدن سیستم های پرخوران مانند توربوشارژ و سوپرشارژ می باشد.) که ایسیو فابریک آن را ساپورت نمی کند، می بایست اقدام به نصب ایسیو اجاستبل نمایید. اما اگر تغییرات به افزایش تراکم ، میل افترمارکت و کیت مکش و سیستم تخلیه محدود می گردد، با همان ایسیو کارخانه ای شما می توانید با یک ریمپ وایدبند (ریمپ استیج یک) نتیجه قابل توجهی دریافت کنید. اگر مالک خودرو، صرفا استفاده شهری و معمولی از خودرو داشته باشد، معمولا المان های اصلی برنامه (جداول سوخت) دست نمی خورد. برای مثال برای یک خودروی پارس Tu5 ، در پکیج ریمپ استاندارد، حساسیت دریچه گاز ، آوانس دریچه گاز (به میزان نهایتا 3 درجه) و دمای آب مورد اصلاح قرار می گیرد و مقدار کات آف نیز در حد 300 الی 500 دور افزایش می یابد.
با استفاده از چیپ تیونینگ می توان کاری کرد که خودرو بالاتر از سرعت معینی نتواند حرکت کند. با حفظ گارانتی سازنده خودرو با در نظر گرفتن میزان آلودگی مجاز و عدم افزایش مصرف سوخت به علت کارایی و راندمان بالاتر موتور می باشد. این روش برای موتورهای دیزلی و اتومبیل های توربوشارژ بهتر جواب می دهد. در صورتی که هرگونه سوال یا تردید ، می توانید با همکاران ما در کاراک تماس بگیرید. ECU بر اساس سنسورهایی که بدان متصل است شرایط کار موتور را درک کرده و فرامین مناسب را به انژکتورها و شمع ها صادر میکند. از آنجا که دینامیک خودرو بسیار پیچیده و غیر خطی میباشد، طراحان ECU برای سهولت کار، جداولی را به نام مپ ((map داخل حافظه ECU میریزند که در آن مقدار پاشش سوخت و زاویه آوانس در هر دور و بار موتور مشخص شده است. هر چه دقت این جداول بیشتر باشد، دقت عملکرد ECU بیشتر خواهد بود.
در ریمپ ایسیو می توان فایل پشتیبان از برنامه های ایسیو ایجاد کرد که هر زمان لازم بود؛ آن را به تنظیمات کارخانه برگرداند اما در چیپ تیونینگ چنین امکانی وجود ندارد. ریمپ فقط در ایسیو صورت می گیرد و برای تغییر در برنامه های ایسیو می باشد اما چیپ تیونینگ برای تقویت و ارتقای تمامی بردهای قابل برنامه ریزی در خودرو می باشد. قابل اعتماد بودن متخصصان مهم است زیرا تیونینگ ECU باید با مدل موتور و اتومبیل سازگار باشد. چنین رویکردی امکان دستیابی به نتایج چشمگیر را فراهم می کند ، اما همچنین خطراتی را به همراه دارد. تنظیم نامناسب نرم افزار و کنترل کننده ها ممکن است منجر به اضافه بار بیش از حد توانایی موتور شود. نکته دیگر همخوانی و جوابگویی بهتر در صورت استفاده از قطعات دیگر افزایش دهنده کارایی , مانند سیستم های مکش هوا و سیستم های اگزوز و میل سوپاپ های با درجات و مشخصات مختلف می باشد .و با استفاده از چیپ تیونینگ مجموعه تغییرات را می توان بر اساس قطعات , تنطیم نمود و بهترین راندمان را کسب نمود.
همانطور که گفتیم حافظه ROM قابلیت برنامه ریزی ندارند بجز مواقعی که به آن اشعه ماورابنفش تابانده شود و یا به آن ولتاژ بالا اعمال شود که اطلاعات مورد نیاز پاک شوند. از خرید رینگ و تایر گرفته تا شمع حرفه ای، فیلتر هوای ریسینگ، استرس بار، هدرز، مکمل سوخت، روغن معدنی، کمک حرفه ای و … و حتی برخی اوقات دینام، گیربکس، سرسیلندر، دیفرانسیل، باطری ماشین، انزکتور و… را برای رسیدن به راندمان بهتر تعویض یا دستکاری می کنند. قیمت ریمپ بستگی به ماشین و میزان تقویت دارد و از 100 تا 500 هزار تومان متفاوت است. از این رو استفاده از این نرم افزار برای این خودروها اکیداً توصیه می گردد. مقادیری مجازی از این دو سنسور را به ECU اعمال میکند؛ بگونهای که رفتار ECU نسبت به حالت قبل بهبود پیدا میکند. اینست که مقادیر این جدولها وابستگی مستقیمی به پارامترهای جغرافیایی موتور، نظیر فشار و دمای هوا دارد.
در این بین دیوایس های GENIUS و TRASDATA ساپورت کاملی از کلیه خودروهای تجاری و کار به عمل می آورند.تنها نقطه ضعف دستگاه فوق قیمت فوق العاده گران و ماژول های هزینه بر دستگاه است همچنین دستگاه فوق کارکرد آنلاین داشته و لایسنس های گوناگونی دارد. ریمپ ایسیو بهینه سازی، ادجست (Adjust) و کالیبره (Calibration) پیشرفته نرم افزار خودرو است که توسط شرکت های تیونینگ مطرح دنیا مانند M Power، AMG، Brabus، Haman و … برای ارتقا عملکرد خودرو استفاده میشود بنابراین نیازمند ابزار، دستگاه ها و نرم افزارهای پیشرفته روز دنیا مانند نرم افزار اصلی Winols است. چگونه؟ از طریق تغییر یا اضافه کردن قطعاتی مانند چیپ ها IC ها و یا تراشه ها. برای خودروهای قبل از سال 2000 میلادی برای تنظیم و دستکاری ایسیو خودرو شما باید به طور فیزیکی مرکز کنترل الکترونیکی خودرو یا همان کامپیوتر خودرو را باز کرده و بعد از باز کردن چیپ اصلی آن را تنظیم و کالیبراسیون مجدد کرده و سپس دوباره در جای خود قرار می دادید. این عمل عمدتا با لحیم کاری انجام میشد و در این روش معمولا خطاهای انسانی دخیل بودند که موجب بروز ایرادات متعددی در آینده میشد. بسیاری از چیپ تیونینگ ها تقویت خاصی روی قدرت و شتاب خودرو ندارند و بیشتر روی اضافه کردن آپشن های مثل حالت بهینه مصرف سوخت یا حالت مناسب شتاب گیری سریع با فشار بیشتر از حالت استاندارد کارخانه بکار می روند.مواردی مثل اضافه کردن فلش روی ECUهای SSAT نیز از این قبیل هستند.
چیپ تیونینگ یا اصطلاح Chip کردن تقریبا شبیه به ریمپ ایسیو می باشد. در هر دو روش بر روی پارامترهای جداول ECU با هدف بهبود کارکرد و عملکرد موتور خودرو عملیات بهینه سازی صورت میپذیرد. نکتهای که باید توجه کرد اینست که مقادیر این جدول ها وابستگی مستقیمی به پارامترهای جغرافیایی موتور، نظیر فشار و دمای هوا دارد. شرکت های خودروسازی، ECU را برای یک آب و هوای خاص طراحی نمیکنند بلکه مقادیر map را بگونهای تنظیم میکنند که برای انواع شرایط جغرافیایی جوابی بهینه و معقول بدهد. چیپ اساسا یک تراشه بوده که در داخل ECU هر موتوری یافت می شود و چیپ تیونینگ به معنی برنامه ریزی دوباره این تراشه با نرم افزار های بهینه سازی شده برای کسب قدرت و گشتاور بیشتر موتور و بهینه سازی مشخصات رفتاری آن است.
بهترین شخص تیونر در شهر ارومیه