تاثیر ریمپ بر سیستم ترمز ABS2023-07-17
انواع سیستم کمکی ترمز کدام اند + نحوه عملکرد و ضرورت استفاده مجله پدال
Content
برای درک بهتر موضوع، به این مثال ساده دقت کنید که سطح خیس به دلیل اصطکاک کمتر بیشتر مستعد لیز خوردن خودرو می باشد. در این بخش، نشانههایی که ممکن است نشاندهنده وجود مشکل در ترمز باشند و روشهایی برای رفع این مشکلات ارائه شده است. در این بخش، به بررسی تفاوتها و ویژگیهای هر سیستم در شرایط جادهای متفاوت و نحوه انتخاب سیستم مناسب بر اساس شرایط رانندگی میپردازیم. در کنار این موارد باید به یک نشانه تخصصی نیز اشاره کنیم که کمتر مورد توجه قرار میگیرد. اگر چراغ هشدار ABS روی داشبورد روشن شود، این نشانهای است که سیستم دچار مشکل شده و نیاز به بررسی و تعمیر دارد. این چراغ معمولاً به رنگ زرد یا قرمز است و به صورت نماد ABS درون یک دایره یا مستطیل نمایش داده میشود.
ترمز ABS (مخفف Anti-lock Braking System) یک نوآوری مهندسی در صنعت خودروسازی است که هدف اصلی آن جلوگیری از قفل شدن چرخها هنگام ترمزگیری شدید میباشد. این سیستم هوشمند، با استفاده از سنسورهای پیشرفته و واحد کنترل الکترونیکی، وضعیت چرخش چرخها را به طور مداوم رصد میکند و در صورت تشخیص احتمال قفل شدن، به سرعت عمل میکند. در جادههای مرطوب، خطر لیز خوردن ماشین به اطراف و از دست دادن کنترل بیشتر است. ترمز ABS در این شرایط به طور موثر عمل کرده و با تنظیم فشار ترمزها، از قفل شدن چرخها جلوگیری میکند، که این امر به بهبود کنترل و کاهش خطرات مرتبط با ترمزگیری در جادههای لغزنده کمک میکند. سیستم ترمز ABS یکی از مهمترین پیشرفتهای فناوری در صنعت خودروسازی است که نقش بسزایی در افزایش ایمنی رانندگی دارد.
سیستم ABS عملکرد بسیار بهتری در سرعتهای بالا ارائه میدهد، در حالی که ترمز معمولی در این شرایط ایمنی کمتری دارد. عملکرد بهتر در شرایط مختلف آب و هواییABS در شرایط آب و هوایی مختلف از جمله باران، برف و یخ عملکرد خوبی دارد. این تطبیق پذیری تضمین میکند که میتوانید کنترل و ایمنی را در طیف گستردهای از موقعیتهای رانندگی حفظ کنید. ریمپ ایسیو میتواند تنظیماتی را ارائه دهد که متناسب با سوخت موجود در بازار محلی باشد، تا عملکرد موتور بهینه شود و از آسیبهای ناشی از سوخت بیکیفیت جلوگیری شود. ترمز اضطراری هوشمند (Autonomous Emergency Braking) یک فناوری پیشرفته است که پیش از برخورد خودرو با مانع روبهرویش، وارد عمل میشود و بهجای راننده، عملیات ترمزگیری را آغاز میکند.
به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همراه مکانیک، لنت ترمز مهمترین قطعه مصرفی در سیستم ترمز ماشین است. اگر در هنگام ترمزگیری، پدال ترمز به طور غیرطبیعی لرزش کند یا صدای خرخر ایجاد کند، ممکن است نشاندهنده مشکل در سیستم ABS باشد. صدای خرخر ترمز ABS معمولاً نشاندهنده این است که سیستم تلاش میکند فشار ترمز را تنظیم کند اما موفق نمیشود، که میتواند ناشی از خرابی قطعات داخلی باشد. در مقابل سیستمهای سه کاناله و دو کاناله نیز وجود دارند که در آنها، برخی چرخها به صورت مشترک کنترل میشوند. همچنین، سیستمهای ABS پیشرفتهتری مانند ESP (برنامه پایداری الکترونیکی) و TCS (سیستم کنترل کشش) نیز وجود دارند که عملکردهای اضافی را برای بهبود ایمنی و کنترل خودرو ارائه میدهند.
نکات نگهداری سیستم ترمز ABS
در این شرایط، هنگام ترمزگیری در جادههای لغزنده یا سطوح با اصطکاک کم، امکان قفل شدن چرخها و از دست رفتن کنترل خودرو وجود دارد. در واقع، سیستم ترمز عادی کار میکند، اما شما نمیتوانید از مزایای ای بی اس که شامل کنترل بهتر خودرو در شرایط بحرانی است، بهرهمند شوید. ورودی را از سنسورهای سرعت دریافت میکند، دادهها را پردازش میکند و تعیین میکند که آیا چرخها در معرض خطر قفل شدن قرار دارند یا خیر. اگر ECU قفل احتمالی را تشخیص دهد، سوپاپها را تنظیم کرده و پمپ را برای تعدیل فشار ترمز فعال میکند. برخی از مزایای اصلی ABS کاهش فاصله توقف، بهبود طول عمر لاستیک و کاهش سایش، عملکرد برتر در شرایط مختلف آب و هوایی و صرفه جویی در پرداخت بیمه است.
ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی مینویسم. برخی از خودروهای اتوماتیک گه دارای مشکل چوب شدن ترمز در استارت اولیه هستند.(بخصوص در هنگام تابستان که با روشن شدن کولر همراه باشد.) این مشکل از برنامه ایسیو بوده و با ریمپ قابل برطرف شدن می باشد. حلقه مغناطیسی باعث سیگنال دهی به سنسور چرخ می شود که اصلی ترین دلیل خرابی آن، گرد و خاک گرفتن آن است که مانع از ایجاد سیگنال می شود. سوالی که پیش می آید این است که اساسا روشن بودن چراغ ABS خطرناک است و نیاز است که خودرو متوقف شود و اینکه چه اقداماتی در جهت رفع این عیب و مشکل باید انجام گیرد. سیستم ABS در اکثر شرایط جادهای موثر است اما در برخی سطوح خاص مانند برف عمیق یا شن نرم، ممکن است کارایی آن کاهش یابد. در دستگاه عیبیاب، کلیه اطلاعات مربوط به سرعت چرخها، مشخصات آهنرباهای بلبرینگها، رینگها و لاستیکها را میتوان مشاهده نمود.
این عناصر به طور منسجم عمل میکنند تا کارایی ترمز بهینه را بدون قفل شدن چرخ حفظ کنند. سیستم ضد قفل ترمز (ABS) یکی از مهمترین و حیاتیترین سیستمهای ایمنی خودرو است که در اکثر خودروهای مدرن، از جمله خودروهای جی ای سی (GAC)، وجود دارد. این سیستم نقش بسیار مهمی در حفظ کنترل خودرو در هنگام ترمزگیری ناگهانی و شرایط اضطراری ایفا میکند. هدف اصلی از سیستم ترمز ضد قفل چرخها عبارت است از دادن امکان حفظ هدایت خودرو به راننده، حتی در هنگام ترمزگیری شدید و ناگهانی. در این سیستم برای هر چرخ یک سنسور تعبیه شده که موظف است سرعت هر چرخ را اندازه گیری نموده و به یونیت ترمز ABS اطلاع دهد.
آیا ترمز ABS فاصله توقف را همیشه کاهش میدهد؟
برای اینکه بفهمید سنسور ABSکدام چرخ خراب است، می توانید از یک دستگاه دیاگ که تعداد آنها کم هم نیستاستفاده کنید که دقیقاً به شما می گوید کدام یک به درستی کار نمی کند. ترمزهای کاسهای از قدیمیترین سیستمهای ترمز هستند که هنوز هم در برخی خودروها مورد استفاده قرار میگیرند. در این بخش، ساختار، مزایا و معایب ترمزهای کاسهای را بررسی میکنیم و مواردی که میتوان از این نوع ترمزها بهره برد، مشخص میشود. در مجموع متخصصان پیشنهاد میکنند که زمان تعویض لنت ترمز جلو بین 10 تا 30 هزار کیلومتر است. این در حالی است که زمان تعویض لنت ترمز عقب ممکن است تا 70 هزار کیلومتر نیز متغیر باشد.
هر چهار چرخ یک خودرو، باید همیشه در حال چرخیدن باشند تا از لیز خوردن خودرو جلوگیری شود. برای اینکه چرخ ها بدون لغزش و سرخوردن به چرخند، مجموع سرعت های انتقالی و چرخشی در نقطه تماس باید صفر باشد. حالا بیایید ببینیم که چه طور وقتی شما فرمان خودرو را داخل کابین می چرخانید ماشین به همان جهت هدایت می شود. کلینیک تخصصی ریمپ و برق خودرو کریمی تیونینگ با بیش از 15 سال سابقه فعالیت تخصصی همواره افتخار ارائه خدمات نوین و پیشرو را به شما داشته است. ممکن است که در اثر مرور زمان سوکت های سنسورها سولفاته یا کثیف شوند یا به طور کلی فرسوده و خشک شوند. هر نوع ایرادی در اتصالات سوکت ها می تواند باعث قطع جریان شود و ارتباط با ECU را قطع نماید.
تصور کنید در امتداد یک جاده ساحلی زیبا در حال گشت و گذار هستید، ناگهان یک عابر پیاده از جلوی وسیله نقلیه شما رد میشود. سیستم ترمز ضد قفل یا ABS یکی از ویژگیهای ایمنی کلیدی در خودرو است که اغلب مورد توجه قرار نمیگیرد. واحد کنترل الکترونیکی یا ECU (Electronic Control Unit) یکی از مهمترین اجزای خودروهای مدرن است که بهعنوان مغز خودرو عمل میکند. وظیفه اصلی ECU مدیریت و کنترل سیستمهای مختلف خودرو، بهویژه عملکرد موتور، است. این واحد الکترونیکی اطلاعات مختلفی را از حسگرها و سنسورهای خودرو دریافت کرده و با پردازش این دادهها، دستورات لازم را به اجزای مختلف صادر میکند تا خودرو عملکردی بهینه و هماهنگ داشته باشد. در نهایت، سیستم ضد قفل ترمز (ABS) یکی از مهمترین سیستمهای ایمنی خودرو است که به طور قابل توجهی به افزایش ایمنی رانندگی کمک میکند.
وظیفه ECU در خودرو و نقش آن در عملکرد موتور
فرسایش سیستم ترمز یکی از مشکلات رایج است که با نگهداری و سرویس بهموقع قابل پیشگیری است. عواملی مانند گرمای زیاد، گرد و غبار و روغنهای نامناسب میتوانند باعث فرسایش سریعتر ترمزها شوند. در این قسمت، نکاتی برای جلوگیری از فرسایش و افزایش عمر سیستم ترمز آورده شده است. انتخاب بین ترمزهای دیسکی و کاسهای به نوع خودرو و سبک رانندگی شما بستگی دارد. ترمزهای دیسکی معمولاً عملکرد بهتری دارند و برای خودروهایی که نیاز به توقفهای سریع دارند، مناسبترند. از سوی دیگر، ترمزهای کاسهای هزینه کمتری دارند و در خودروهای اقتصادی بیشتر به کار میروند.
چگونه میتوان فهمید که سیستم ABS درست کار نمیکند؟
سیستمهای ترمز ABS کنترل بهتر فرمان و تنظیم خودکار فشار ترمز را ارائه میدهند. برعکس، سیستمهای غیر ABS به پمپاژ دستی ترمز در شرایط ترمز اضطراری نیاز دارند. ترمز ABS با ارائه فناوری پیشرفتهای که امکان ترمزگیری ایمن و کنترلشده را فراهم میکند، نقش غیرقابل انکاری در کاهش حوادث جادهای ایفا کرده است. این سیستم یکی از ارکان اصلی ایمنی خودروهای مدرن است که با کاهش خطرات ناشی از قفل شدن چرخها، به بهبود تجربه رانندگی و ایمنی سرنشینان کمک شایانی کرده است. ترمزهای ABS اغلب با سیستمهای کنترل کننده دیگری مانند EBD (Electronic Brakeforce Distribution) ترکیب میشوند. خاصیت ترمز ABS و EBD این است که هر دو با هم برای بهینهسازی توزیع فشار ترمز بین چرخها و جلوگیری از قفل شدن آنها همکاری میکنند.
ترمز ای بی اس-نحوه عملکرد سیستم ترمز abs
این سیستم که در مقایسه با ABS، EBD و BA از اجزای بیشتر و پیچیدهتری برخوردار شده، پیش از برخورد با مانع به راننده هشدار هم میدهد اما اگر راننده آنها را نادیده بگیرد، خود وارد عمل خواهد شد. در مجله رنو ایران، مطلبی با عنوان “دلیل روشن شدن چراغ هشدار سیستم ABS چیست و پیامدهای آن کدامند؟ ” نوشته شده است که مطالعه آن می تواند به شما در درک مطالب فوق، کمک نماید. به غیر از اینکه کامپیوتر سیستم ABS، همواره در حال رصد سرعت هر یک از چرخها است، هیچ فعالیت دیگری انجام نمیدهد و هیچ مشکلی به وجود نمیآید. در تصویر فوق، خودروئی که فاقد سیستم ABS بوده است، در هنگام ترمز شدید دچار قفلشدن چرخها شده و به خودروی جلوی خود برخورد نموده است، خط ترمز این خودرو نشان دهنده این است که اتفاق بهصورت ناگهانی به وقوع پیوسته است. قفلشدن چرخهای عقب خودرو پیامدهای بسیار بیشتری نسبت به قفلشدن چرخهای جلو دارد، به عبارت دیگر دامنه آسیبدیدگی خودرو و آنچه در اطراف آن وجود دارد، بسیار بیشتر از صدمات وارد شده در مقایسه با قفلشدن چرخهای جلو خودرو است.
در جمعبندی، انتخاب سیستم ترمز مناسب برای هر خودرو نقش کلیدی در ایمنی و عملکرد آن دارد. بسته به نوع خودرو، شرایط رانندگی و نیازهای خاص، سیستمهای ترمز مختلفی از جمله دیسکی، کاسهای، ABS، الکترونیکی و احیاکننده میتوانند بهترین گزینهها باشند. خودروهای شهری کوچک به سیستمهای سادهتر با هزینه نگهداری کمتر نیاز دارند، در حالی که خودروهای بزرگ و سنگین یا SUVها با سیستمهای پیشرفتهتری مانند ترمزهای دیسکی و ABS به عملکرد بهتر دست پیدا میکنند. از سوی دیگر، خودروهای برقی از سیستمهای احیاکننده بهرهمند میشوند که به ذخیره انرژی کمک میکند. با توجه به نیازهای خاص خود و شناخت کامل سیستمهای ترمز، میتوانید تصمیمی آگاهانه بگیرید که امنیت شما و سرنشینان خودرو را تضمین میکند. فرنام خودرو با ارائه راهکارهای جامع و تخصصی در زمینه سیستمهای ترمز، همواره در کنار شماست تا تجربهای امن و بیدغدغه از رانندگی را برایتان فراهم کند.
{افزایش هزینه
|}ترمز ای بی اس چگونه کار می کند؟در این مقاله به معرفی سیستم ترمز ضدقفل ABS ، نحوه کارکرد آن ؛ تاثیر ترمز بر فرمان پذیری و علائم خرابی آن خواهیم پرداخت. جالب است بدانید پیش از آنکه این سیستم توسط مرسدس بنز و جنسن موتورز به صورت استاندارد روی محصولاتشان نصب گردد، سالها قبل تر در صنعت هوایی مورد استافده قرار می گرفت. علت اصلی و شایع روشن شدن چراغ چک ترمز ای بی اس، خرابی و بروز نقص در سنسورهای چرخ هاست. برای اینکه متوجه شوید دقیقا کدام حسگر و سنسور ایراد پیدا کرده است، باید از دستگاه دیاگ کمک بگیرید. سیستم ترمز خودرو، مهمترین بخش ایمنی آن است و سلامت این سیستم تأثیر بزرگی در رانندگی امن و بدون حادثه دارد. درک انواع ترمزها و نحوه کارکرد هر یک میتواند در انتخاب بهترین سیستم ترمز برای خودرو شما و استفاده بهینه از آن مؤثر باشد.
جالب است که بدانید سیستم ترمز ضد قفل یا همان ABS به فرمان پذیری بهتر خودرو هم کمک می کند. برای درک بهتر سیستم ای بی اس، ابتدا باید ارتباط فرمان پذیری و ترمزگیری را درک کنیم. با پیشرفت علم و با کمک ای بی اس می توانید خودرو را در شرایط اضطراری به درستی هدایت کنید و همچنین با توجه به اینکه چرخهای خودرو قفل نمی شوند، خط ترمز کاهش می یابد. یعنی مقدار فاصله ای که خودرو پس از فشردن پدال ترمز طی می کند بسیار کمتر است و این امر از بروز تصادف احتمالی جلوگیری می کند. به محض اینکه حسگرها، تغییرات سرعتی در چرخ ها را تشخیص دهند، فرمان هایی برای آزادتر کردن لنت ترمز آن چرخ و کاهش فشار سیلندر ترمز از روی آن صادر می شود. در این صورت چرخ ها به طور متناوب در هنگام ترمزگیری می توانند بچرخند و می توان هنگام ترمز نیز، خودرو را هدایت کرد.
اولین نکتهای که باید ذکر کنیم آن است که نمیتوان زمان مشخص و دقیقی برای تعویض لنت ترمز خودرو تعیین کرد. عوامل مختلفی در عمر مفید لنت ترمز نقش دارند که جلوتر به آنها اشاره خواهیم کرد. عملکرد ترمز ABS بسته به شرایط جادهای متفاوت است و برای دستیابی به حداکثر کارایی، رانندگان باید از نحوه عملکرد این سیستم در شرایط مختلف آگاهی داشته باشند. در این بخش، به بررسی عملکرد ترمز ABS در شرایط جاده خشک، مرطوب، یخزده و برفی میپردازیم. با انجام تعمیر و نگهداری منظم و بررسی دورهای سیستم ترمز و ABS، میتوانید از بروز مشکلات جلوگیری کرده و عملکرد بهینه سیستم ترمز خود را تضمین کنید.
تعمیر یا تعویض واحد کنترل یک فرآیند تخصصی است و باید توسط فردی با تجربه انجام شود. همچنین، برخی از خرابیها ممکن است بهدلیل نرمافزاری باشند و با بهروزرسانی نرمافزار سیستم حل شوند، در حالی که مشکلات سختافزاری نیاز به تعویض واحد کنترل دارند. سیستم ABS نیاز به نگهداری منظم ندارد، اما بررسی دورهای آن توسط متخصص توصیه میشود. ترمز ABS در بیشتر مواقع فاصله توقف را کاهش میدهد، به خصوص در جادههای صاف و خشک؛ اما در مسیرهای بسیار شنی یا برفی، ممکن است این فاصله کمی افزایش یابد. این فرآیند به راننده کمک میکند تا حتی در هنگام ترمزگیری شدید بتواند خودرو را به راحتی هدایت کرده و از مسیر خود خارج نشود. اگرچه ممکن است در برخی شرایط، فاصله ترمزگیری با استفاده از ABS کمی بیشتر باشد، اما در اکثر موارد، این سیستم کمک میکند تا فاصله ترمزگیری به حداقل برسد.
این سیستم چگونه کار میکند و چرا انتخاب خوبی برای خودروهای سواری و باری سبک محسوب میشود؟ در این بخش، به بررسی عملکرد و کاربرد سیستم ترمز هیدرولیکی میپردازیم. ترمزها چگونه کار میکنند؟ در این بخش، با اصول عملکرد ترمزها و چگونگی انتقال نیرو از پدال ترمز به چرخها آشنا میشویم. این فرآیند پیچیده اما حیاتی، برای اطمینان از توقف به موقع و ایمنی راننده طراحی شده است. اگر سیستم ABS به درستی عمل نکند و چرخها در هنگام ترمزگیری قفل شوند، به این معنی است که ABS وظیفه خود را انجام نمیدهد و باید سریعاً توسط یک مکانیک متخصص بررسی شود. در بیشتر شرایط، بله؛ اما در جادههای شنی یا یخی ممکن است فاصله توقف کمی افزایش یابد، در حالی که کنترل خودرو بهبود مییابد. ترمز ABS به راننده امکان میدهد حتی هنگام ترمزگیری شدید نیز خودرو را در مسیر دلخواه هدایت کند.
{ترمز abs چیست و چطور کار میکند؟
|}خودروهای مجهز به ترمز ABS به دلیل تجهیزات پیشرفته و پیچیدهتر، معمولاً قیمت بالاتری دارند. اگرچه ABS برای اکثر شرایط مناسب است، اما در شرایط خاص مانند زمینهای نرم یا برفی عمیق ممکن است کارایی کمتری داشته باشد. بهوسیله دستگاه عیبیاب میتوان کلیه شیرهای سیستم ABS را تست نمود و از سالم بودن آنها اطمینان حاصل کرد و یا قطعه معیوب را تشخیص داد. برای کلیه خودروهای زیر 10هزارکیلومتر که به کاراکال مراجعه می کنند تا 15درصد تخفیف دائمی اعمال می شود. با چک کردن جعبه فیوز می توانید فیوز خراب را پیدا و تعویض نمایید تا چراغ چک خاموش شود.
علاوه بر آن باید بین مسافت 70 تا 120 هزار کیلومتر نسبت به تعویض دیسک ترمز اقدام کنید. فشار بالایی که به لنتهای ترمز وارد میشود، بهمرور زمان این قطعات را دچار فرسایش میکند. بهخصوص اگر در محیطهای با شرایط آب و هوایی گرم و همچنین مسیرهای پرترافیک تردید کنید، سرعت فرسایش لنتها بهدلیل ساییدگی افزایش پیدا میکند. عوامل مختلفی می توانند به روشن شدن چراغ ABS ختم شوند که به بررسی آنها می پردازیم. برخی از این مشکلات توسط خود شخص قابل بررسی هستند و برخی دیگر نیاز به بررسی و چک کردن توسط تعمیرکار ماهر دارند. بله، اما سیستم ABS ایمنی را به طور قابل توجهی افزایش میدهد و در بسیاری از کشورها، وجود آن در خودروهای جدید الزامی است.
این نشتها معمولاً بهصورت تدریجی اتفاق میافتند و ممکن است در ابتدا قابل تشخیص نباشند. بههمین دلیل، توصیه میشود که بهصورت دورهای سطح مایع ترمز بررسی و در صورت کاهش، مایع اضافه شود. همچنین، باید بررسی سیستم ترمز برای تشخیص محل نشت احتمالی توسط متخصص صورت بگیرد. سنسورهای سرعت در دو مدل پسیو (Passive sensors) و اکتیو (Active sensors) وجود دارند که اکتیوها دقت بالاتری دارند. وظیفه نهایی هر دو مدل این سنسورها محاسبه سرعت چرخش چرخها و در نتیجه سرعت حرکت خودرو است.
{همه چیز درباره سیستم ترمز ABS: عملکرد، مزایا و نکات نگهداری
|}در این مقاله قصد داریم به بررسی سیستم ترمز ABS یا همان سیستم ترمز ضد قفل ABS بپردازیم. دلایل و مشکلاتی که هم باعث روشن شدن چراغ چک خودرو می شوند و هم اینکه بسیار جدی و خطرناک هستند و باید سریعا پیگیری و برطرف شوند. دلایل رایج روشن شدن چراغ ای بی اس شامل خرابی سنسورهای سرعت چرخها، کاهش مایع ترمز، خرابیهای الکتریکی و مشکلات نرمافزاری در واحد کنترل ABS است. سیستم ترمز ABS یکی از اجزای حیاتی خودروهای مدرن است که ایمنی رانندگی را در شرایط جادهای دشوار بهبود میبخشد. روشن شدن چراغ ای بی اس نشاندهنده وجود مشکل در این سیستم است و باید بهسرعت مورد بررسی قرار گیرد. سیستم ترمز ABS یکی از مهمترین نوآوریهای صنعت خودروسازی است که نقشی کلیدی در افزایش امنیت رانندگی ایفا میکند.
{ریپل در مسیر رشد/ همکاری جدید و افزایش سرمایهگذاری سازمانی
|}- سیستم ABS ممکن است هزینههای بالاتری برای تعمیر و نگهداری نسبت به سیستمهای سنتی داشته باشد.
- به محض اینکه حسگرها، تغییرات سرعتی در چرخ ها را تشخیص دهند، فرمان هایی برای آزادتر کردن لنت ترمز آن چرخ و کاهش فشار سیلندر ترمز از روی آن صادر می شود. {
- در هنگام ترمزگیری شدید، به خصوص در پیچها یا جادههای لغزنده، خودرو ممکن است دچار انحراف یا چرخش ناگهانی شود. |}{
- در جادههای مرطوب، خطر لیز خوردن ماشین به اطراف و از دست دادن کنترل بیشتر است. |}
- ریمپ ECU در تمامی نمایندگی های کاراکال تیونینگ با ضمانت نامه کتبی 30 ماهه انجام میگردد. {
- اگر لغزش (سُرخوردن، لیز خوردن) از مقدار خاصی بیشتر گردد، چسبندگی کاهش میابد. |}
ناگفته نماند که نظرات و تجربیات شما همراهان گرامی برای ما ارزشمند است و با به اشتراک گذاری آنها با ما ، کار مگز را در این مسیر جذاب همراهی خواهید کرد. در کشورهای دیگر، بهویژه در کشورهای توسعهیافته، قوانین و استانداردهای خاصتری برای ریمپ ایسیو وجود دارد که میتواند بهطور قابل توجهی متفاوت از وضعیت قانونی ایران باشد. در این مقاله با اصلیترین سیستم های کمکی ترمز و ضرورت استانداردسازی آنها آشنا خواهید شد. تکتاز خودرو به عنوان مرجعی جامع برای معرفی و ارائه خدمات تخصصی تعمیر و نگهداری انواع خودرو، در کنار شماست. در بعضی از مدلها نیز مانند شکل زیر، دندانههایی بر روی پلوس تعبیه میشود و یک سنسور نیز در مکان مناسب و در مقابل دندانهها نصب میشود تا بتواند سرعت گردش هر چرخ را به کامپیوتر ارسال نماید. در شکل زیر، تصویری شماتیک از مدار ترمز یک خودرو که فاقد سیستم ABS است، رسم شده است.
برای جلوگیری از این وضعیت و برای اینکه هیچ یک از چرخها قفل نشوند، باید از افزایش فشار در پشت سیلندر چرخها جلوگیری نمود. این کار باید در زمان بسیار کوتاهی انجام شود لذا لازم است تا سیستم خیلی سریع عمل نماید. شکل فوق، سمت چپ نشان دهنده یک خودرو است که فاقد سیستم ABS بوده لذا در هنگام ترمز ناگهانی، چرخهای خودرو قفل شده و منجر بهتصادف شده است. همچنین در شکل سمت راست، خودرو دارای سیستم ABS بوده و راننده مهارت و تمرکز لازم را داشته است لذا در هنگام ترمزگیری شدید، قادر بوده است تا خودرو را بهدرستی هدایت نماید و از بروز حادثه جلوگیری نماید. اگر راننده مهارت و تمرکز لازم را دارا نبود و یا مکان و مسیر مناسبی وجود نداشت، هیچ ضمانتی برای اینکه تصادف و یا حادثهای بروز ننماید، وجود نداشت.
منظور از چسبندگی، نوع خاصی از اصطکاک بین خودرو و سطح جاده است، چسبندگی ناشی از فشار خودرو است که لاستیکها را به سطح جاده میچسباند. چسبندگی بهمنظور توقف، کاهش سرعت و تغییر جهت (مخصوصاً تغییر جهت ناگهانی) ضروری است. تا زمانی که اصطکاک سطح بین لاستیک ها و جاده برابر باشد، خودرو تعادل خود را حفظ می کند. اما زمانی که نیروی وارده از سوی لاستیکها بیشتر از اصطکاک جاده شود؛ تعادل خودرو به هم خورده و لیز می خورد. در این حالت به دلیل از دست رفتن اصطکاک فرمان پذیری خودرو هم از بین رفته و غیرقابل کنترل می شود.
اولین تلاشها برای تولید سیستم ABS در خودروها توسط شرکتهای مرسدس بنز و بوش (Bosch) صورت گرفت. در دهه ۱۹۷۰، این دو شرکت موفق شدند نسخه اولیه ترمز ABS را برای خودروهای سواری طراحی کنند. یکی از اولین خودروهایی که به این فناوری مجهز شد، مدل مرسدس بنز S-Class در سال ۱۹۷۸ بود. بهعنوانمثال، شرایطی برای یک خودرو پیشآمده که راننده مجبور شده است ترمز خیلی شدیدی بزند ولی تنها چرخهای عقب سمت چپ و جلو سمت چپ در شرایطی قرار گرفتهاند که همان لحظه قفل شوند. در شکل زیر برق به پمپ ارسال شده است و بقیه قطعاتی که بهصورت متوالی قطع و وصل و یا فعال و غیرفعال میشوند، بهصورت خطوط منقطع نمایش داده شده است.
پیشرفتهای فناوری در این دوره باعث شد سیستم ABS عملکرد بهتری داشته باشد و با دیگر سیستمهای ایمنی مانند ESP (کنترل پایداری الکترونیکی) یکپارچه شود. اگر راننده مهارت و تمرکز لازم را در هنگام ترمزگیری شدید نداشته باشد و نتواند خودرو را به مسیر و یا محلی مناسب هدایت نماید، سیستم ABS نمیتواند مفید باشد و امکان جلوگیری از بروز حادثه وجود ندارد. منظور از دادن حفظ هدایت خودرو به راننده این است که در هنگام ترمزگیری شدید، راننده بتواند از سیستم فرمان استفاده کند و در صورت امکان، خودرو را به مسیری مناسب هدایت نماید تا از بروز تصادف و آسیبدیدگی جلوگیری نماید. پیش از آنکه بخواهیم تاثیر ریمپ را بر روی ترمز خودرو بررسی کنیم، باید در درجه اول از سلامت پمپ ترمز ، بوستر و شلنگهای مربوطه خودرو مطمئن باشید. در صورتیکه بیش از ده سال از عمر خودروی شما گذشته و سیستم ترمز نسبت به سابق دارای ضعف است، بهتر است به یک بوسترسازی مراجعه کنید تا قطعات این سیستم را بررسی کنند. وقتی پدال ترمز را فشار می دهید، لنت های ترمز روی دیسک چرخ ها فشرده می شوند و باعث توقف چرخش چرخ ها می گردد.
این اجزا با تکیهبر نیروی هیدرولیکی، لنت ترمز را به صفحهها (همان دیسکهای ترمز) فشار میدهند و درنتیجه از سرعت خودرو میکاهند. همانطور که در شکل مشخص شده است، چنانچه مشکلی در سیستم ABS ایجاد شود به طور مثال ارتباط بین یکی از سنسورهای سرعت چرخها و کامپیوتر ABS قطع شود، چراغ اخطار بر روی صفحه نمایشگرها روشن خواهد شد. با اضافهشدن یک کامپیوتر و مجموعه سنسور سرعت چرخها به سیستم ترمز خودرو، مجموعه سیستم ترمز خودرو به شکل زیر توسعه خواهد یافت، در این سیستم، سرعت هر چرخ، در هر لحظه توسط سنسور سرعت چرخها و کامپیوتر سیستم ABS رصد خواهد شد. تمام خودروهایی که امروزه تولید میشوند از سیستم ترمزگیری ABS برخوردار هستند. توصیه میشود به محض روشن شدن این چراغ به یک تعمیرگاه مراجعه کنید تا سیستم ترمز بررسی و تعمیر صورت بگیرد. رانندگی در شرایط نامناسب جادهای مانند برف، باران یا یخ، بدون عملکرد ABS، خطرناک است و میتواند به بروز تصادف منجر شود.
درک صحیح از نحوه کارکرد هر یک از این اجزا، به ما کمک میکند تا اهمیت سیستم ABS را بهتر درک کنیم. در این شرایط، سیستم ممکن است فشار ترمز را کاهش دهد و باعث افزایش فاصله توقف شود. عمر بهتر لاستیک و کاهش سایشABS از ایجاد لکههای صاف در لاستیکها به دلیل لغزش جلوگیری میکند که میتواند طول عمر آنها را افزایش دهد. ABS یک ویژگی ایمنی در وسیله نقلیه است که به شما کمک میکند تا کنترل خودرو را حفظ کنید و در صورت نیاز به ترمز شدید یا در شرایط لغزنده از سر خوردن خودداری کنید. سیستم ترمز ABS یکی از پیشرفتهای مهم در صنعت خودروسازی است که به افزایش ایمنی رانندگی کمک شایانی کرده است. با شناخت عملکرد، مزایا و معایب این سیستم و رعایت نکات نگهداری، میتوان از حداکثر ایمنی و کارایی آن بهرهبرداری کرد.
{سیستم ترمز کمکی BA چگونه کار میکند؟
|}وظیفه حلقه مغناطیسی این است که با چرخیدن چرخ موجب ایجاد سیگنال روی سنسور می شود. در واقع، هر چهار چرخ باید دقیق باشند، به این معنی که هر چهار لاستیک باید با سرعت یکسانی بچرخند و شایع ترین علت این خرابی حلقه مغناطیسی آسیب دیده توسط گرد و خاک است. توجه داشته باشید گاهی پارگی سیم سنسور یا جرم گرفتن آن یا زیاد شدن فاصله از تریگر (دندانه های پشت توپی چرخ) می تواند موجب روشن چراغ اخطار بشود ولی سنسور سالم باشد. این قطعه در واقع رایانه سیستم است و وظیفه تجزیه تحلیل اطلاعات ارسالی از سوی سنسورها، نظارت بر عملکرد سایر اجزا و ارسال دستورالعملهای لازم به آنها را بر عهده دارد. با رعایت این نکات و آگاهی از عملکرد سیستم ABS، شما میتوانید تجربهای ایمنتر و مطمئنتر از رانندگی داشته باشید و خطرات ناشی از تصادفات را به حداقل برسانید. حسگرهای سرعت چرخ باید به طور منظم بررسی شوند تا از کارایی صحیح آنها اطمینان حاصل شود.
همچنین، نگهداری و مراقبت منظم از ترمز ABS به عملکرد بهینه آن کمک میکند و از وقوع مشکلات احتمالی جلوگیری میکند. با در نظر گرفتن نکات مطرح شده در این مقاله، میتوانید از مزایای ترمز ABS به بهترین شکل بهرهبرداری کنید و از سفرهای ایمنتری لذت ببرید. این سنسورها در نزدیکی چرخها قرار گرفتهاند و وظیفه دارند تا سرعت چرخش هر چرخ را به واحد کنترل الکترونیکی ABS گزارش کنند. اگر یکی از این سنسورها دچار خرابی یا آلودگی شود، اطلاعات نادرستی به واحد کنترل ارسال میشود. در نتیجه، سیستم ABS نمیتواند بهدرستی کار کند و چراغ هشدار ABS روشن میشود.
هنگامی که چرخها قفل میشوند، اصطکاک تایر با سطح جاده کاهش یافته و خودرو دچار لغزش میشود. این وضعیت ممکن است باعث از دست رفتن کنترل خودرو شود و خطر تصادفات را افزایش دهد. سیستم ABS با تنظیم فشار ترمز، از قفل شدن چرخها جلوگیری کرده و ایمنی خودرو را به طور قابلتوجهی افزایش میدهد. ترمز ABS (Anti-lock Braking System) یا سیستم ترمز ضد قفل، یکی از نوآوریهای مهم در صنعت خودرو است که به طور گسترده در بهبود ایمنی وسایل نقلیه نقشآفرینی کرده است. این سیستم با جلوگیری از قفل شدن چرخها هنگام ترمزگیری شدید یا در شرایط جادهای لغزنده، به راننده امکان میدهد تا کنترل بیشتری بر خودرو داشته باشد. ترمز ABS برای نخستین بار در دهه ۱۹۷۰ میلادی به منظور افزایش ایمنی خودروها معرفی شد و امروزه یکی از ویژگیهای استاندارد در بسیاری از وسایل نقلیه است.
ترمزهای احیاکننده در خودروهای برقی و هیبریدی استفاده میشوند و بهطور خاص برای کاهش مصرف انرژی طراحی شدهاند. این سیستم در هنگام ترمزگیری، انرژی جنبشی خودرو را به انرژی الکتریکی تبدیل کرده و به باتری خودرو باز میگرداند. برای اطمینان از عملکرد بیعیب و نقص سیستم ترمز، نگهداری و سرویس منظم آن ضروری است. در این بخش، نکات مهمی برای مراقبت از سیستم ترمز آورده شده است که با رعایت آنها میتوانید از ایمنی بیشتری در رانندگی برخوردار شوید. با پیشرفت فناوری، سیستمهای ترمز الکترونیکی وارد بازار شدهاند که قابلیتهای متعددی نسبت به سیستمهای سنتی دارند. ترمزهای الکترونیکی چگونه عمل میکنند و چه تفاوتهایی با ترمزهای معمولی دارند؟ در این بخش، به این سوالات پاسخ میدهیم.
در صورتی که ECU اختلاف قابل توجهی در سرعت چرخها تشخیص دهد، یک واکنش اصلاحی را برای تنظیم قدرت ترمز آغاز میکند و در نتیجه از قفل شدن چرخ جلوگیری میکند. شیرهای تنظیم فشار به طور مستقیم وظیفه کنترل جریان مایع ترمز به چرخها را دارند. این شیرها به دستور ECU باز و بسته میشوند تا فشار مناسب برای هر چرخ تنظیم شود. عملکرد دقیق این شیرها از قفل شدن چرخها جلوگیری کرده و به حفظ کنترل خودرو کمک میکند. در سالهای اخیر، فناوریهای جدیدی به سیستمهای ترمز خودروها افزوده شده که به افزایش ایمنی کمک میکنند.
این فناوری پیشرفته، با بهرهگیری از مکانیزمهای هوشمند، کنترل خودرو را در شرایط بحرانی بهبود میبخشد. در این مطلب به بررسی جامع سیستم ABS، اجزای آن، نحوه عملکرد و تاثیر آن بر ایمنی خودرو میپردازیم. با ما همراه باشید تا با این سیستم فوقالعاده مهم آشنا شوید و درک عمیقتری از نقش آن در رانندگی ایمن به دست آورید. بهبود ایمنی خودروABS با جلوگیری از قفل شدن چرخها خطر تصادف را کاهش میدهد و به شما امکان میدهد کنترل فرمان را در ترمزگیری ناگهانی حفظ کنید. ABS از اجزای مختلفی تشکیل شده است که شامل سنسورهای سرعت چرخ، سوپاپها، یک پمپ و یک واحد کنترل الکترونیکی (ECU) است.
ریمپ کار ارومیه