آموزش سئو فرادرس
آموزش سئو از صفر تا صد رایگان مقدماتی تا پیشرفته
بخش بسیار بزرگی از موفقیت پروژه شما، به تحلیل و چیدن استراتژی آن وابسته است که می بایست در آموزش سئو این موضوع را به خوبی بیاموزید. برای آنکه بتوانید یک تحلیل جامع و دقیق از سایت خود داشته باشید، باید فاکتورهای مختلفی را اندازه بگیرید. بنابراین به ابزارهایی برای مشاهده و گردآوری داده های آن سایت نیاز خواهید داشت. یکی از بهترین سامانه ها برای انجام این کار در مقطع کنونی دانست، گوگل آنالیتیکس نام دارد. اکنون بیش از 7 میلیارد انسان در زمین زندگی میکنند و تعداد وبلاگها نیز چیزی در حدود 1 میلیارد عدد است. با یک حساب و کتاب سرانگشتی به خوبی میتوان فهمید رقابت پادکست 1420 برابر کمتر از وبلاگ نویسی است.
همچنین اگر به دنبال عبارت «پیتزا در تهران» بگردید، نتیجه پیتزافروشیهای محلی تهران را مستقیماً در میان نتایج جستجو مشاهده میکنید. بنابراین فکر نکنید هر بالا و پایین شدنی در ترافیک طبیعی به دلیل تغییرات جزئی شما در وبسایت است. اگر میپرسید از کجا فهمیم تغییرات ما چه نتیجهای داشته، پاسخ شما در بخش بعدی است. برای انجام این کار نیز میتوانید به صفحه «Settings» و سپس «Reading» بروید و گزینه «Excerpt» را انتخاب کنید. برای تعیین این گزینه میتوانید در محیط مدیریت وردپرس به سراغ صفحه «Settings» و سپس «General» بروید. حالا نشانی دلخواه خود را هم در کادر «WordPress Address» و هم «Site Address» وارد.
در هر هفته، گوگل حدودا ۲۰ هزار سایت را به خاطر وجود انواع بدافزارها و ۵۰ هزار سایت را به خاطر استفاده از ترفندهای کلاهبرداری فیشینگ در لیست سیاه قرار میدهد. وقتی یک سایت در لیست سیاه قرار میگیرد، دیگر به هیچ وجه در صفحه نتایج جستجو به نمایش درنمیآید. این یعنی تامین امنیت سایت وردپرس شما برای دستیابی به ردهبندیهای بهتر حیاتی است. در واقع دلتان نمیخواهد تمام زحماتی که برای سئو کشیدهاید به ناگاه به خاطر فعالیتهای یک هکر نیست و نابود شوند. استفاده از تبلیغات هدفمند در تبلیغات آنلاین روشی بسیار مؤثر برای افزایش ترافیک و بهبود سئوی وبسایت است. به کمک این نوع از تبلیغات میتوان کمپینهای تبلیغاتی را بر اساس ویژگیهای مشترک مخاطبان هدف سازماندهی کرد و کمپینهای تبلیغاتی را کاملاُ مرتبط با ویژگیهای شخصی، رفتار و علاقهمندیهای مخاطب ایجاد کرد.
حالا که یاد گرفتیم سئو چگونه کار می کند و گوگل چطور نتایج را پیدا و به فهرست خود اضافه میکند، نوبت به آن میرسد که ببینیم موتور جستجو چگونه به نتایج بر اساس میزان ارتباط و کیفیت آنها رتبه میدهد. الگوریتمهایی در گوگل وظیفه تعیین رتبه محتوای صفحات را بر اساس میزان ارتباط با عبارت موردجستجوی کاربر و مفید بودن آنها برعهده دارند. گفتیم طرز کار سئو در تولید محتوای ارزشمند، دریافت بکلینک و بهینهسازی معماری وبسایت خلاصه میشود. در فهرست زیر هریک از این موارد را بهتنهایی بررسی میکنیم تا بهتر با اینکه سئو چگونه کار می کند آشنا شویم. آشنایی با SEO و فلسفه آن، چیزی نیست که مختص برنامهنویسان و طراحان سایت باشد. خصوصاً با توجه به توسعهی الگوریتمهای جستجو و هوشمندتر شدن موتورهای جستجو، عملاً همهی کسانی که مستقیم و غیرمستقیم در وبسایت یک کسب و کار نقش ایفا میکنند، لازم است با اصول و مبانی و منطق سئو آشنا باشند.
گوگل سرچ کنسول ضمنا زمانی که مشکلی که در سایت پیش میآید نیز اعلانی برای شما میفرستند. مثلا زمانی که خزندهها (کراولرها) نمیتوانند به آن دسترسی پیدا کنند یا محتوایی تکراری در سایت پیدا میشود. چارچوب EAT در سئو مخفف سه کلمه «تخصص» (Expertise)، «اعتبار» (Authoritativeness) و «قابلاعتماد بودن» (Trustworthiness) است که بهترتیب میزان دانش و تخصص، خوشنامی وبسایت و دقت آن را مورد ارزیابی قرار میدهند. سئو با پررنگ کردن حضور کسب و کار در فضای آنلاین، باعث میشود مردم بیشتر به برند اعتماد کنند و همین موضوع ما را به برند معتبرتری در نظر کاربران تبدیل میکند. نمونهای از این تبلیغات را در تصویر زیر مشاهده میکنید که مجموعه بنرهای تبلیغاتی با اندازه و حجم کم را شامل میشود. این بنرها، به طور کامل با موضوع نوشته شده در وبلاگ – در اینجا «اصول سئو چیست؟ – ۲۴ اصل لازم برای رسیدن به رتبه یک» ـ مرتبط است.
تا اینجا با چند نکته مهم در سئو فنی وبسایت آشنا شدید و یاد گرفتید برای رسیدن پاسخ به سوال «چگونه سئو کار شویم» چه مسیری را باید طی کنید. از پنج سنگبنای اصلی سئو تنها یک مورد دیگر باقی مانده و آن لینکسازی است که در آن تلاش میکنید اعتبار وبسایت را در فضای آنلاین افزایش دهید. مجموعه تکنیکهای سئوی خارجی با کمک به افزایش محبوبیت وبسایت در سطح گستردهتر، بهصورت غیرمستقیم روی رتبهبندی وبسایت موثر هستند زیرا گوگل وبسایتهای محبوبتر و خوشنامتر را در اولویت رتبهبندی قرار میدهد. بازاریابی شبکههای اجتماعی بهعنوان یکی از روشهای ترویج برند، باعث میشود افراد و مخاطبان هدف بیشتری برند ما را بشناسند و در فضاهای مختلف در مورد آن صحبت کنند. گوگل نیز از این سیگنالهای مثبت برای بهبود رتبهبندی وبسایتها استفاده میکند.
شما میتوانید با مشاهده قیمت طراحی سایت شرکتی و ارسال فرم طراحی سایت، این نوع پلتفرمها را از مجموعه SEOEDU با رعایت نکات سئو در طراحی آنها دریافت کنید. تمام طراحیهای سایت مطابق با آموزش سئو انجام شده و این مزیت برتری است که در SEOEDU خواهید داشت. برای استفاده از این قابلیت در بهبود سئو سایت خود، میتوانید علاوه بر استفاده از افزونههایی مانند Yoast Seo یا Rank Math، از ابزار اسکیما مارک آپ گوگل نیز در این لینک استفاده کنید. شما میتوانید از ابزارهای صحت سنجی کدهای اسکیما نیز برای اطمینان از صحیح بودن کد اسکیما خود استفاده کنید. با توجه به این تعریف، گوگل بهبود محتوا از نظر شاخصهای E-A-T، یک عملکرد مثبت در نظر گرفته اما به طور رسمی آن را ملاکی برای رتبه بندی اعلام نکرده است.
پس نمیتوان برای یادگیری کامل سئو، مدتزمانِ خاصی مشخص کرد؛ بهعبارت بهتر، شما تا آخر عمر هم چیزهای جدیدی برای یادگیری در زمینه سئو خواهید داشت. گفتنی است که دنیای سئو پیوسته در حال تغییر است؛ بنابراین، بهروز بودن شما در این زمینه امری اساسی و مهم تلقی میشود. همچنین، شایان ذکر است که حتی یادگیری بخش کوچکی از سئو میتواند میزان ترافیک وبسایت شما متحول کند. اگر فردی با یک IP یکسان، دوبار از یک سایت بازدید کند، دو بازدید به حساب خواهد آمد. درحقیقت، وبلاگ نوعی وبسایت است که توسط یک فرد یا گروه کوچکی از افراد اداره میشود. تنها تفاوت عمده وبلاگ با وبسایت این است که وبلاگ مرتبا با محتوای جدید بروزرسانی میشود و محتواهای آن به ترتیب زمانی معکوس نمایش داده میشوند (پستهای جدید اول قرار میگیرند).
برای نمایش بهترین و نزدیکترین نتایج، گوگل دست به کار شده و الگوریتمهای مختلفی را روی کارآورده است. در رابطه با مفاهیم مهم در سئو که باید بدانید، همچنین میتوان به 3 اصل مهم دیگر نیز اشاره کرد. مفهوم دیگری که باید در جریان آموزش سئو به اصول آن پایبند و متعهد باشید، نرخ تبدیل است. بدین معنا که بتوانید با به کارگیری تمام عناصر، از طراحی پوسترها و حتی لحن محتوا گرفته تا قراردادن دکمههای دعوت به اقدام (CTA)، مخاطب را به سایت جذب و او را به انجام کاری که مدنظر دارید سوق دهید. برحسب اطلاعاتی که جمع آوری شده است، مطابق با نتایج تحقیقات سایت Moz و Ahrefs، هر پله افزایش رتبه سایت میتواند در حدود 10 – 20 درصد، میزان افزایش ترافیک سایت شما را به همراه داشته باشد. در این مقاله میتوانید به تمام آنچه که از یک دوره جامع آموزش سئو توقع دارید، برسید.
این دوره آموزشی سئو، به طور کلی 8 جلسه دارد که این 8 جلسه در 16 ساعت ارائه شده. هزینه خرید این دوره در حال حاضر 2.5 میلیون تومان است که البته شاید با توجه به زمان دوره، کمی گران باشد. این دوره به 2 شکل حضوری و غیر حضوری ارائه میشود و مدرس آن، خانم ندا خالقی هستند. طبق رزومه ای که از جناب اسماعیلی در صفحه دوره سئو وبسیما نوشته شده، ایشان حدود 6 سال سابقه فعالیت در سئو و سابقه همکاری با شرکت های بزرگی را دارند. اکنون که با مفهوم، اهمیت و راهبردهای سئو آشنا شدیم، در بخش بعدی با مبانی عملی یادگیری سئو آشنا میشویم.
با آموزش سئو شما می توانید با توجه به شرایطی که کرونا ایجاد کرد، به راحتی به درآمد برسید؛ زیرا با ورود ویروس کرونا، گستره فضا و مسیر رشد دنیای دیجیتال چندین برابر شد. به همین خاطر است که امروزه اکثر کسب و کارها به این نکته پی بردهاند که باید به صورت آنلاین هم فعالیت کنند. ما سعی کردیم تا آموزش سئو به زبان ساده را به معنای واقعی کلمه در این صفحه برای شما ارائه کنیم تا بتوانید به ساده ترین شکل ممکن اطلاعات کامل و جامعی درمورد آن به دست آورید. با توجه به بررسی سرفصل ها، فکر میکنم دوره ای که این وب سایت برگزار میکند، یک دوره مقدماتی تا متوسط در حوزه سئو است. دریافت بکلینک در حقیقت یکی از بخشهای سئوی خارجی وبسایت است که در آن تلاش میکنید اعتبار وبسایت و محتوای آن را در فضای آنلاین (خارج از محیط وبسایت) افزایش دهید.
از طرف دیگر زمانی که روی وبسایت خودتان کار میکنید، نکات بیشتری فراتر از مفهوم سئو یاد میگیرید. برای مثال، با اصول طراحی وبسایت، تبلیغنویسی، ساخت فهرست ایمیل و بازاریابی در شبکههای اجتماعی آشنا میشوید. بسیاری از کارشناسان سئو از همین طریق دانش خود را در این حوزه تکمیل کرده و به متخصص سئو تبدیل شدهاند. زمانی که روی وبسایت شخصی خودتان کار میکنید، میتوانید تغییرات موردنظر را به سرعت در وبسایت اعمال کنید بدون اینکه به تایید کارفرما یا طراح وبسایت نیاز داشته باشید. بهینهسازی موبایلی به مجموعه اقداماتی گفته میشود که وبسایت را برای نمایش در دستگاههای موبایلی مثل تلفنهای هوشمند و تبلتها بهینه میکند. در بهینهسازی موبایلی همچنین تلاش میکنید بخشهای مختلف وبسایت را برای دسترسی رباتهای جستجو بهینه کنید.
بر اساس نوشته های سایت، محمد حسین رحمانی از سال 92 فعالیتش در حوزه وب را شروع کرده است و امروز هم مدیر سئو و دیجیتال مارکتینگ آکادمی amanj است. با توجه به این ویژگیها، میتوانید دورهای را انتخاب کنید که نه تنها دانش نظری، بلکه مهارتهای عملی لازم برای موفقیت در حوزه سئو را به شما ارائه دهد. اگر از سئو برای جذب ترافیک بیشتر به سایتتان و آغاز گفتگو با مشتریان استفاده میکنید، امیدواریم که گزینه دوم فوق را انتخاب کرده باشید. بنابراین پیش از آن که دست به کار سئو شوید، باید مطمئن شوید که اهداف کسبوکار خود را به خوبی متوجه شدهاید و سپس از سئو برای کمک به کسب آنها استفاده کنید، چون روشهای دیگر چندان موفق نخواهند بود. اگر در نهایت به این نتیجه رسیدید که باید از کمک یک کارشناس بهره بگیرید، باید بدانید که آژانسها و مشاوران زیادی هستند که سرویسهای سئو را ارائه میکنند، اما کیفیت آنها تفاوت بسیار زیادی دارد. دانستن شیوه صحیح انتخاب یک آژانس سئو موجب صرفهجویی زیادی در هزینه و زمان شما میشود، چون تکنیکهای نادرست سئو در عمل میتوانند به جای کمک به سایت، به آن آسیب وارد کنند.
در مورد این نوع سایتها ما کاری که انجام میدهیم به این صورت خواهد بود که ابتدا یک قیف ایجاد میکنیم. کاربر ابتدا با برند شما آشنا شده و سپس با آگاهی و شناخت برند کم کم به شما اعتماد خواهد کرد. حال در ادامه مهمترین و بهترین مواردی که در سال 2023 سئوکاران حرفهای از آنها استفاده میکنند را بیان میکنیم تا با بهره گیری از این ابزارها بهترین نتیجه را بگیرید. در کسب و کارهای دیجیتالی مسئله مهمی که وجود دارد این است که مردم شما را ببینید و پیدا کنند. گوگل با توجه به نیاز مدیران سایت و سئوکاران، ابزاری را در اختیار آنها قرار داد که استفاده از آن از نان شب هم واجبتر است.
از سوی دیگر سرعت سایت برای کاربرانی که چندین نتیجه جستجو را باز میکنند و به سراغ سریعترین تب میروند نیز مهم است و از این طریق ترافیک را افزایش میدهد. دلیل این موضوع جلوگیری از سو استفاده و کلاه برداری سایتهای اینترنتی بوده است. از این رو اگر قصد دارید فروشگاه اینترنتی خود را راه اندازی کنید، لازم است به آن توجه کنید تا هیچگاه به دام این الگوریتم بیرحم نیوفتید. شما میتوانید با جلوگیری از قراردادن محتوای اسپم، طراحی مناسب سایت، درج اینمادها و شمارههای تماس تا حد زیادی سایت خود را قابل اعتماد کنید. این الگوریتم ساختار کلیهی سایتهایی که در زمینهی تجارت الکترونیک فعالیت دارند را مورد بررسی قرار میدهد و آنهایی که کیفیت پایینی داشته و سایت بیارزشی محسوب میشوند را از نتایج گوگل حذف میکند. الگوریتم کبوتر الگوریتمی است که عبارت جستجو شدهی کاربران را در صورت آنکه اشاره به یک مکان یا کسب و کار خاص دارد، در همان منطقه نمایش دهد.
این که همهی سایتها و کسب وکارهای اینترنتی به سئو نیاز دارند یک موضوع کاملا بدیهی و مشخص است. قبل از هرچیز باید بدانید امروزه دیگر ایجاد سایت و قراردادن محصول یا خدمات برای ورود به فضای مجازی کافی نیست؛ کسی که درآمد بیشتری می خواهد و دوست دارد سهم بازار خودش را بگیرید، باید حتما از خدمات سئو سایت استفاده کند. کسب رضایت کاربر و موتورهای جستوجو دو عاملی هستند که یک سایت را به موفقیت نزدیک میکنند. آیا دوره ای هست که شما توصیه کنید؟ میتوانید در بخش کامنت ها دوره سئو مورد نظر خود را معرفی کنید تا در صورت تشخیص به عنوان یک دوره عالی ، در لیست دوره های این صفحه قرار بگیرد. این دوره شامل آموزش ابزارهایی مثل سرچ کنسول – گوگل آنالیتیکس – screaming frog و یوآست سئو است.
درست یا اشتباه بودن این مطالب مشخص نیست و میتواند گاهی اوقات یک باور اشتباه یا روش منسوخ شده را در ذهن شما ایجاد نماید که در نهایت منجر به تباهی سایت شما گردد. یکی از برآیندهای خوب مزایای مذکور، جذب ترافیک هدفمند و افزایش نرخ تبدیل خواهد بود. در این صورت است که شما میوانید فروش خیلی زیاد و بینهایت را در کسب و کار خود تجربه کنید و از آن لذت ببرید. هنگامی که مطالبی را در گوگل سرچ میکنید قسمت زیر عنوان که با رنگ آبی و بولد شده نمایش داده می شود، دیسکریپشن (توضیحات متا) قرار میگیرد. به نوعی با استفاده از structured data میتوان محتوا سایت به فرمتی درآورد که طبق استانداردهای گوگل هستند.
امروزه صفحههای نتایج موتور جستجو (که آن را به اختصار SERP مینامیم) انباشته از نتایج تبلیغی و ارگانیک دینامیک بیشتری نسبت به گذشته هستند که قابلیتهای SERP نامیده میشوند. برخی نمونههای قابلیتهای SERP اسنیپست یا کادرهای پاسخ هستند، همچنین جستجوهای مشابه و نتایج جستجوی تصویری نیز از این دست موارد محسوب میشوند. قابلیتهای جدید SERP به طور مداوم معرفی میشوند که به طور عمده ناشی از شیوه جستجوی افراد است. آنها میلیاردها قطعه محتوا را زیرورو میکنند و هزاران عامل را در نظر میگیرند تا بفهمند که کدام محتوا برای پاسخ به کدام کوئری مناسب است. در این مرحله پاسخ سوال چگونه سئوکار شویم کاملتر میشود زیرا قرار است به چند نکته مهم در خصوص تأثیر آزمایش و یادگیری در تبدیل شدن به متخصص سئو بپردازیم. شروع به کار در آژانسهای تبلیغاتی و بازاریابی فرصت ایدهآلی برای تبدیل شدن به متخصص سئو است.
حال کافیست آستینهای خود را بالا بزنید و برای پیشرفت و رونق کسب و کارتان اقدام کنید! مجموعه ما برای آموزشی عملی و سئو پلتفرمتان، در زمینه منتورینگ سئو نیز آماده خدمت رسانی میباشد. به عنوان مثال فرض کنید شما یک سایت جذاب و کاربر پسند را طراحی کردهاید، که هیچ کاربری به سراغ آن نمیآید، به مانند این که شما یک فروشگاه مدرن و مجهز را در جایی احداث میکنید که هیچ آدمی از آنجا رد نمیشود! برای انتخاب بهترین دوره سئو چندین پارامتر وجود دارد که مهم ترین آن شناخت شما نسبت به توانایی ارائه استاد دوره و همچنین دانش وی می باشد. همچنین مدت زمان، پشتیبانی بعد از دوره و قیمت از دلایل انتخاب دوره آموزش سئو میتواند باشد. وب سایت داناپ یکی از سایت های آموزشی کشور است که از مدرسان مختلف برای ارائه و برگزاری دوره دعوت میکند.
شما کاربران میتوانید آموزشها و مطالب بیشتر در مورد هر بخش را در آموزش سئو از صفر تا صد رایگان (مقدماتی تا پیشرفته) سایت SEOEDU مشاهده کنید. میتوان «کاپریلا» را به عنوان یکی از پلتفرمهای برتر برای تبلیغات آنلاین هدفمند معرفی کرد. کاپریلا با بهرهگیری از هوش مصنوعی، بهترین و مرتبطترین تبلیغات هدفمند کلیدواژهای را با توجه به کمپینهای فعال کسب و کار به کاربران نمایش میدهد. این پلتفرم با شبکهای گسترده از ناشران برای انتشار تبلیغات کلیکی و اجارهای همکاری میکند. در ابتدای بحث به این نکته اشاره کردیم که سئو دانشی در حال تغییر است و با بهروزرسانی الگوریتمهای رتبهبندی موتورهای جستجو، ممکن است تکنیکهای سئو نیز تغییر کنند.
گفتیم در سئو وبسایت و محتوای آن را برای کاربران و موتورهای جستجو بهینه میکنیم. سئوی وبسایت یک مهارت است و برای یادگیری آن میتوانید از دورههای آموزشی، ویدیوهای رایگان یوتیوب و مقالهها و راهنماهای وبسایتهای تخصصی حوزه سئو یا ترکیبی از همه این موارد استفاده کنید. بهترین روش یادگیری سئو آن است که مدتی پس از شروع آموزش، زمانی را به پیادهسازی تکنیکها در وبسایتهای واقعی اختصاص دهید تا با چالشهای کار از نزدیک آشنا شوید. تولید محتوای باکیفیت که یکی از اصول اصلی انجام سئوی وبسایت است، به شما در فهم و پاسخگویی به نیاز کاربر و جلب اعتماد مشتریان کمک بسیاری میکند. این موضوع کمک میکند مشتریان برای نهایی کردن تصمیم خرید یا کسب اطلاعات بیشتر به وبسایت شما مراجعه کنند یا در خبرنامه آن عضو شوند.
پس از این اتفاق وبسایت شما میتواند در صفحه نتایج موتور جستجوی گوگل به نمایش دربیاید. اینجاست که بحث فاکتورهای رتبهبندی گوگل به میان میآید که در بخش بعد به آن میپردازیم. انجام سئو میتواند باعث شود یک وبلاگ دارای رتبه بالا ترافیک ورودی بیشتری در مقایسه با یک کمپین تبلیغات کلیکی با میلیونها تومان هزینه بهطرف وبسایت سرازیر کند. با یادگیری سئو و انجام دقیق اصول آن میتوانید منبعی پایدار و ماندگاری برای ترافیک مرتبط در وبسایت ایجاد کنید. مرحله دوم در یادگیری سئو وبسایت، آشنایی با وبسایتهای رقیب و بررسی مداوم آنها است. این کار در سئو با عبارت «بررسی رقیبان» (Competition Analysis) شناخته میشود و به جمعآوری اطلاعات در مورد نقاط قوت و ضعف آنها و راهبردهایی که برای بهبود جایگاه وبسایت به کار میبرند، کمک بسیاری میکند.
به ما بپیوندید در این دوره جامع تا دانش سئوی خود را به یک شیوه مؤثر و تأثیرگذار تبدیل کنید. قطعا اگر شما این بخش از محتوا صفحه را مطالعه میکنید، باید تا حدودی به مفاهیم و مباحث سئو تسلط داشته باشید. در زمینه سئو هیچ پایانی وجود ندارد و ما مرزی برای تعیین این بحث نداریم که یک متخصص حرفهای چه شخصی است، زیرا هرکس برای خود در حوزه سئو سبک و روش متفاوتی دارد. بهترین گزینه برای پیدا شدن شما جلو دید آن مشتری که به دنبال شما می گردد این است که شما را در سرچ گوگل پیدا کرده و به شما اعتماد کند. SEO در اصل عمل به این قانون است که شما خود را در جلو چشم و در معرض دید کاربر یا مشتری خود قرار میدهید. پس قطعا شما نیز میتوانید جزو این افراد باشید و به درآمدهای زیاد و داشتن زندگی بیدردسر و راحت به ویژه در شرایط اقتصادی و سیاسی کنونی فکر کنید.
با استفاده صحیح از دستهبندیها و تگها میتوانید ناوبری در سایت را برای کاربران خود آسان کنید. وقتی ناوبری برای کاربران آسان باشد، ناوبری برای موتورهای جستجو نیز آسان خواهد بود. اگر برایتان سوال است که چطور باید یک کلمه کلیدی متمرکز پیدا کنید، یک عنوان خوب چه ویژگیهایی دارد و چطور باید توضیحات متا را نوشت، تمام این جزییات را پیشتر در مقاله «آموزش سئو تولید محتوا» پوشش دادهایم. اگر وبسایت شما در صفحه نتایج جستجو ظاهر نمیشود، اولین کاری که باید انجام دهد حصول اطمینان از عدم فعال بودن این گزینه است. خیلی ساده وارد محیط مدیریت سایت مبتنی بر وردپرس خود شوید و به سراغ صفحه «Settings» و سپس «Reading» بروید.
بدین ترتیب وقتی مردم موضوعاتی که راجع به آنها نوشتهاید را جستجو میکنند، قادر به دیدن صفحات سایت شما در میان نتایج نیز نخواهند بود و شما هم ترافیکی بالقوه را از دست میدهید. بنابراین بسیار مهم است که تمام صاحبان کسبوکار، وبسایتهایی سازگار با موتورهای جستجو داشته باشند تا بتوانند ترافیک ورودی خود را به بیشینه برسانند. بنابراین درک قصد کاربر از جستجو، ارتباط، کیفیت محتوا، لینکسازی و کاربرد محتوا کمک میکند بهتر نحوه رتبهبندی الگوریتمها را درک کنیم. سئوی محتوا در واقع یکی از زیرمجموعههای سئوی داخلی وبسایت است و روشهایی را برای افزایش کیفیت محتوای وبسایت و بهینه کردن آن پیشنهاد میکند. از آنجا که کیفیت محتوا یکی از اصلیترین فاکتورهای رتبهبندی موتورهای جستجو است، سئوی محتوا را بهعنوان یکی از انواع سئو بهصورت جداگانه در نظر گرفتیم. در این قسمت یاد میگیریم سئوی وبسایت دقیقا چگونه کار می کند و چه عناصر مهمی دارد.
از این رو یادگیری تکنیکهای مختلف برای ایجاد بک لینک رایگان از اصلیترین نکاتی است که باید در آموزش رایگان سئو با آن آشنا شوید. از این رو میتوان گفت که یکی از مهمترین مواردی که باید در آموزش رایگان سئو سایت آن را فرابگیرید روشهای آنالیز پلتفرم شما است. ابزارهای مختلفی برای سئو وجود دارند که استفاده و بهره گیری از آنها میتواند نتایج دقیق و بهتری را در اختیارتان قرار دهد. ما در این صفحه از وبسایت SEOEDU سعی داریم تا آموزش صفر تا صد سئو رایگان را برای شما آماده کنیم و برای همین نیاز داریم تا برای تکمیل موضوعات این مقاله از شما کمک و حمایت دریافت کنیم. هر ایده و موضوعی درمورد پیشرفت و تقویت این صفحه را پذیرا هستیم و شما میتوانید موضوعات ناقص این محتوا را در بخش نظرات به ما اطلاع دهید تا آموزش صفر تا صد سئو رایگان را برای شما تکمیل و بدون نقص نماییم. بسیاری از سایتها پس از انتشار مطالب با این مشکل روبهرواند که محتوای آنها در صفحات گوگل قرار نمیگیرد و یا به عبارتی Index نمیشود.
فرایند بررسی و آنالیز رقیبان یک فرایند مداوم و پیوسته است و بسته به اندازه وبسایت و تعداد رقیبان فعال، لازم است آن را در دورههای زمانی معین ۶ ماهه یا یک ساله انجام دهید. البته در بعضی از بخشها مثل بررسی کلمات کلیدی مورد استفاده رقیبان، بهتر است این بررسی را بهصورت ماهانه انجام دهید. آشنایی با مفاهیم و اصطلاحات پایه در سئو پیشنیاز بعدی برای یادگیری سئو است و باید زمانی را به آن اختصاص دهید. البته اصطلاحات سئو گستردهاند و منطقی نیست که برای یادگیری همه آنها در این مرحله برنامهریزی کنید. فقط کافیست آشنایی مختصری با اصلیترین اصطلاحاتی که بهنوعی الفبای یادگیری سئو بهشمار میآیند، پیدا کنید. این دوره که توسط آکادمی WriterZen ارائه شده، به یادگیرندگان درک بنیادی از سئو، اهمیت آن در بازاریابی دیجیتال و بهترین شیوهها برای پیادهسازی مؤثر آن را میدهد.
این دوره به گونهای ساختار یافته است که به مبتدیان پاسخگو باشد و همچنین بینشهای تازهای برای کسانی که با سئو آشنا هستند، ارائه کند. همچنین از دیگر ترفندها برای سئو تصاویر نیز میتوان به کمتر بودن حجم فایل، ثبت فراداده یا Metadata برای تصویر، قرار گرفتن در مرکز صفحه، ریسپانسیو و مرتبط بودن تصاویر نیز اشاره نمود. به طور کلی استفاده از ریپورتاژ آگهی علاوه بر دو مزیت بالا، کاربردهای دیگری نیز دارد که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد. این عبارات در برخی از مواقع میتوانند به عنوان انکرتکست مورد استفاده قرار گیرند. به طور کلی اگر در اول راه خود هستید، بهترین و کارآمدترین روش برای شما استفاده از سئو کلاه سفید است؛ چراکه هیچ خطر و ریسکی را به دنبال ندارد.
دیده شدن سایت در گوگل در حوزههای پر رقابت مستلزم درنظر گرفتن بودجههای بزرگ است. توجه کنید که استفاده از سئوکاران حرفهای میتواند با دانش، تجربه آنها و انتخاب یک استراتژی صحیح، هزینههای سئو سایتها را به شدت کمتر کند. از سوی دیگر آموزش کسب درآمد از سئو میتواند دریچهای از مهارتها و فرصتها را باز کند که هرفرد بسته به توانایی خود، قادر است به نحوی از آن استفاده نماید. آموزش سئو میتواند شما را به یک متخصص سئو برای ارائه خدمات آنلاین بهینه سازی سایت تبدیل کرده یا آنکه درآمد و فروشتان را از طریق سئو سایتهای فروشگاهی، شرکتی و برندسازی آنها بیشتر کند. این کار هم به صورت پروژهای، سهیم شدن در سود فروش (گرفتن پورسانت)، هم با آموزش و یا ارائه خدمات مشاوره سئو قابل انجام است. از این رو با آموزش سئو 0 تا 100، میتوانید کاربران و موتورهای جستجو را مشتاق به بازدید از سایتتان کنید و این موضوع، مهمترین عاملی است که یک کسب و کار برای رونق و پیشرفت خود به آن نیاز دارد.
در کل، میتوان گفت که مهمترین قسمت سئو، به «تولید محتوا» و «محتوا گذاری در سایت» مربوط است؛ لذا باید در راستای تولید محتوا با دقت و حساسیت بالایی عمل کنید. توصیه میکنیم پیش از یادگیری سئو، حتماً با «اصول تولید محتوا در وبسایت» آشنا شوید. اگر به عنوان یک کارفرما فعالیت میکنید و میخواهید در مدت زمان کمتری به نتایج بهینه سازی سئو برسید، پیشنهاد ما استفاده از خدمات سئو سایت SEOEDU است. شما میتوانید با دریافت این خدمات، از صد در صد آموزهها، تجربیات و ترفندهای بهینه سازی سایت توسط مجموعه ما با سابقه بیش از 5 سال استفاده کنید. همشهریان یزدی نیز میتوانند از مجموعه SEOEDU که در این شهر واقع شده برای دریافت خدمات سئو در یزد استفاده کنند.
در نهایت شما باید بتوانید قطعه کدهای HTML را بنویسید و کدهای دیگران را بخوانید. آشنایی با برخی افزونهها مانند uBlock origin، Wappalyzer و غیره نیز مفید هستند. به این منظور باید یک نشانی فیزیکی داشته باشید، هر چند نشانی منزلتان باشد و باید مواجهه چهره به چهره در محل کار خود (مانند فروشگاه خردهفروشی) یا در محل مشتریان (مانند لولهکشی) با مشتریان خود داشته باشید.
انتشار محتوای ارزشمند که توجه و علاقه کاربران را به خود جلب کند و موتورهای جستجو آن را بهخوبی بفهمند، در بحث سئوی محتوا ترکیب برنده است. بیینیم سئو محتوا چگونه کار می کند ؟ در فهرست زیر چند مورد از مهمترین تکنیکهای آن را آوردهایم. این سه مورد با اینکه بهصورت مستقیم در تعیین رتبه صفحات وب اثرگذار نیستند، میتوانند با کمک به بهبود سئوی محتوا روی فاکتورهای رتبهبندی اثر مستقیم داشته باشند. همانطور که احتمالا خودتان نیز حدس میزنید افزودن محتوای بیشتر، بهینهسازی تصاویر یا بهبود لینکسازی داخلی با تأثیر روی رتبهبندی و قابلیت دیده شدن به بهبود فاکتورهای رتبهبندی نیز کمک بسیاری میکنند. کلمهی SEO مخفف عبارت Search Engine Optimization است که میتوان آن را به بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو ترجمه کرد.
اگر از افزونه AIOSEO استفاده کنید، نقشه سایت XML به صورت خودکار برای شما ساخته میشوند. برای یافتن نقشه سایت خود، صرفا به آدرسی که در پایین آوردهایم سر بزنید (و بخش example.com را با دامنه سایت خودتان جایگزین کنید). برخلاف آنچه بعضیها ممکن است به شما بگویند، از نقطه نظر سئو، هیچکدام از این موارد مزیت خاصی نسبت به دیگری ندارد. معمولاً با توسعه و هوشمندتر شدن الگوریتمها، این روشها هم کارایی خود را از دست میدهند و فضا برای سئوکارهای کلاه سیاه، تنگتر میشود. در حقیقت سئو نیز مانند بسیاری از مفاهیم دیگر زبان خاص خود را دارد که اگر بخواهید آن را درست و اصولی پیش ببرید، باید آن را یاد بگیرید.
در فروشگاههای اینترنتی صفحات بیشتری نیاز به بهینهسازی دارند و از طرف دیگر ارتقای این وبسایتها در سراسر وب دشوارتر است. موتورهای جستجویی مثل گوگل از طریق دنبال کردن لینکهای موجود در صفحات از یک صفحه وب به صفحه وب دیگر میروند. اگر بخواهیم تفاوت سئو کلاه سیاه و کلاه سفید را خیلی مختصر توضیح دهیم باید بگوییم که سئو کلاه سفید، میکوشد یک محتوای ارزشمند را به بهترین شکل ممکن به گوگل و سایر موتورهای جستجو معرفی کند. بلکه هدف اصلی ما، آشنایی دوستان متممی با کلیات SEO و برخی از پایهایترین تکنیک های سئو است. تا هم بتوانند کارهای ساده و اولیهی سئو برای سایت یا وبلاگ خود را مدیریت کنند و هم در صورت علاقه، مسیری برای مطالعه و یادگیری بیشتر سئو پیش روی آنها ترسیم شود.
کافیست کلمه سئو را در گوگل جستجو کنید تا با دریایی از اصطلاحات و واژگان تخصصی روبهرو شوید و صدها دوره آموزشی و تکنیک مختلف برای کسب جایگاههای اول صفحه نتایج به شما معرفی شوند. تنوع این روشها و دورههای آموزشی از یک طرف و ماهیت دائما در حال تغییر سئو از طرف دیگر، احتمالا باعث شده در یادگیری سئو سردرگم شوید و ندانید که از کجا باید شروع کنید. این آموزش از «مجله فرادرس» با جمعبندی مراحل یادگیری سئو، مسیر یادگیری آن را برای شما هموارتر میکنیم. همچنین، خواهید دید برای یادگیری سئو چه پیشنیازهایی لازم است و چقدر طول میکشد تا بتوانید اصول سئو را در سطوح حرفهایتر انجام دهید. علاوه بر این، بسیاری از منابع رایگان را نیز در این مطلب معرفی میکنیم که با استفاده از آنها بتوانید سئوی وبسایت را بهصورت خودآموز یاد بگیرید. به کمک سئو، کیفیت وبسایت و محتوای آن را مطابق با نیاز مخاطبان و قوانین موتورهای جستجو بهبود میدهید تا در رتبههای بالاتر صفحه نتایج به جستجوگران نمایش داده شود.
کنترل پنلهای وب دیگری هم به جز cPanel وجود دارند، اما cPanel رایجترین مورد است. بهترین روش برای یادگیری وردپرس و شاپیفای این است که این دو فریمورک را نصب کرده و شروع به کار با آنها بکنید. گاهی اوقات داشتن اطلاعاتی هر چند اندک موجب میشود که بتوانید کارهای زیادی را انجام بدهید. در صورتی که این دانش اندک لینوکسی را داشته باشید، میتوانید دست کم کار آپلود و دانلود فایلها به سرور را به سادگی انجام دهید. همه جنبههای دادههای کسبوکار محلی خود را صادقانه و دقیق نمایش دهید و نام، نشانی، شماره تلفن، نشانی وبسایت، دستهبندی کسبوکار، ساعتهای فعالیت و دیگر موارد را به دقت وارد نمایید.
در بخشهای بعدی مطلب در مورد این لینکسازی و روشهای انجام آن توضیح میدهیم. بر اساسِ آپدیتهای اخیر هستهی گوگل، این موتورِ جستجو، هوشمندتر از قبل عمل میکند؛ بنابراین، استفاده زیاد از یک کلمه کلیدی و تکرار بیشازحد آن در یک مقاله، دیگر مزیت محسوب نمیشود. در حال حاضر، این موضوع سبب Keyword Stuffing میشود و اگر این کار را انجام دهید، بهاحتمالِ بسیار زیاد، سایت شما توسط گوگل جریمه شود. بهمنظور رفع مشکلاتِ اینچنینی شما باید از کلمات کلیدی مترادف یا LSI استفاده کنید. بهعبارت بهتر، شما میتوانید برای یافتن نزدیکترین و رایجترین کلمات LSI که به کلمه کلیدی موردنظرتان شباهت دارند، از ابزار LSIGraph بهره ببرید. بد نیست بدانید که استفاده از این ابزار رایگان است و از زبان فارسی هم پشتیبانی میکند.
این یعنی سایت شما قابل اعتماد است و اگر یک فروشگاه مبتنی بر وردپرس میسازید که اطلاعات پرداختی حساس را پردازش میکند، باید حتما به سراغ SSL بروید. اگر نمیدانید چطور باید این کار را انجام دهید، مقاله «تنظیم و راهاندازی SSL روی یک وبسایت» راهنمایی جامع برای دریافت گواهی رایگان SSL برای سایت شما است. در واقع باید به این عادت کنید که هر زمان امکانپذیر است، لینکدهی داخلی داشته باشید. اگر وبسایت شما چندین نویسنده دارد، میتوانید یک چکلیست برای آنها تدارک ببینید که از آنها میخواهد هر پست را پیش از انتشار به حداقل ۳ پست دیگر لینک کنند. با این کار، بازدید از صفحات شما افزایش مییابد، کاربران زمان بیشتری را در سایت شما سپری خواهند کرد و در غاییترین حالت نیز امتیاز سئو هرکدام از پستها و صفحات بالاتر میرود.
طبق سرفصل های ارائه شده، برخی مفاهیم فنی سئو مثل کار با ابزارهای بررسی سئو سایت رقبا و چند مفهوم دیگر در این دوره گنجانده شده. در نهایت برای انتخاب بهترین دوره سئو باید نحوه ارائه تجربههای عملی و با نتایج مطلوب را در نظر بگیرید. بهترین دوره باید شامل مثالهای واقعی از پروژههای موفق و ناموفق باشد تا دانشجویان با چالشها و راهحلهای دنیای واقعی آشنا شوند. زمانی که همه چیز شروع به هم ریختن میکند، داشتن دانش DNS به حل بسیاری از مسائل کمک میکند. زمانی که یک نام دامنه را ثبت میکنید، این نام دامنه باید به یک جایی اشاره بکند.
واقعیت این است که در مورد جزییات الگوریتمهای موتور جستجو اطلاعاتی در دست نیست و به همین علت لازم است تا جای ممکن روی اطلاعاتی که در مورد آنها مطمئن هستیم تمرکز کنیم. در بخش قبلی قبلی صحبت از رتبهبندی و قابلیت دیده شدن وبسایت کردیم و بد نیست مفهوم آنها را به دقت بررسی کنیم. اما در میان منابع مورد استفاده، چند سایت و وبلاگ هستند که محتوای آنها کلیدیتر است و عملاً در سطح جهان، مرجع محسوب میشوند. این نکته را تقریباً همه پذیرفتهاند که بزرگترین و ارزانترین و معتبرترین مسیر ورود به یک سایت موتورهای جستجو هستند. اگر چه به نظر نمیرسد تاکید بر اهمیت SEO چندان ضروری باشد، اما بد نیست مروری به برخی آمارهای منتشر شده درباره موتورهای جستجو داشته باشیم.
اگر کسبوکاری که کار سئو را برای آن انجام میدهید به طور محلی کار میکند، چه از یک محل ثابت باشد و چه برای ارائه سرویس به محل مشتری برود، حائز شرایط برای قرار گرفتن در فهرستبندی کسبوکارهای گوگل است. گوگل برای کسبوکارهای محلی از این دست، یک سری اصول راهنما ارائه کرده که بایدها و نبایدهای ایجاد و مدیریت این فهرستبندیها را مشخص میسازد. بسته به پهنای باند، تمایل به یادگیری و پیچیدگی وبسایت، وبمسترها خود قابلیت اجرای برخی موارد سئوی مقدماتی را دارند. هر دو مسیر پیش روی شما قرار دارند و انتخاب هر کدام به ترجیحها و تواناییهای فرد وابسته است. با این که آگهیهای پولی، رسانههای اجتماعی و دیگر پلتفرمهای آنلاین میتوانند ترافیک برای وبسایت به ارمغان بیاورند، اما عمده ترافیک آنلاین از موتورهای جستجو به دست میآید.
بههمین دلیل مرحله مجزایی را در نقشه راه سئو به اندازهگیری معیارها اختصاص دادیم تا توجه شما را به آن جلب کنیم. بههمین سادگی و با استفاده از تکنیکهای بالا، مراحل ابتدایی انجام سئو را آغاز کردهاید و حتی آنها را در وبسایت اجرا کردهاید. در حقیقت مراحل بالا، خلاصهای از اقداماتی بود که در سئو وبسایت انجام میشوند. آموزش این مراحل برای تاکید بر آسان بودن یادگیری و انجام سئو و آماده کردن ذهن شما برای یادگیری سئو بود. اگر نکتهای را در توضیحات بالا متوجه نشدید، نگران نباشید چون در ادامه در مورد آنها توضیح میدهیم. تگ H1 بهطور معمول عنوان اصلی مطلب یا متن پررنگتر و بزرگتری است که در بالای صفحه قرار میگیرد.
بهینه سازی سایت می تواند در اولین مرحله با اصلاح عناوین و توضیحات متا انجام گردد. این کار با ترفندهای مختلفی قابل انجام است که از آن جمله میتوان به استفاده از کلمات کلیدی در تایتلها، دیسکریپشنها، به کار بردن کلمات کلیک خور مثلا صفات عالی و برترین و غیره اشاره کرد. سئو ویدیوهای یوتیوبی تا حد بسیار زیادی شبیه به فرآیندهایی است که میتوانید آنها را در آموزش سئو نیز بیابید. یوتیوب به عنوان 2امین موتور جستجو بعد از گوگل شناخته میشود و توسط گوگل خریداری شده است. بنابراین شکی در این وجود ندارد که سیستم جستجوی آن نیز از همان قابلیتها و فناوری هوش مصنوعی گوگل استفاده میکند تا انبوهی از ویدیوهای تولید شده در این پلتفرم را مدیریت کند. منظور از سئو یوتیوب، استراتژی است که از آن میتوانید جهت افزایش شانس نمایش ویدیو خود به مخاطبان استفاده کنید و اقدام به بهینه سازی کانال، ویدیوها و تقویت رنک آنها در نتایج جستجو نمایید.
رعایت نکات بالا در کنار نکات فرعی طراحی از جمله انتخاب رنگ سایت، رعایت استانداردهای UX/UI برای بهینه سازی تجربه کاربری و غیره میبایست در روند راه اندازی این پلتفرم درنظر گرفته شود. و در کنار آن توجه به اهمیت ساختارسازی سایت در سئو، همگی منجر میشود تا بهینه سازی سایت شما با سرعت بالاتری انجام گردد. اگر با نحوه طراحی و دیزاین سایت آشنا نیستید، یک دوره جامع با هزینهای بسیار اقتصادی برای شما درنظر گرفتهایم که میتوانید آن را در صفحه “آموزش طراحی سایت با وردپرس” مشاهده کنید. به کلیه اقداماتی گفته میشود که به منظور راحتتر شدن اسکرول موتورهای جستجو و خزندهها در سایت انجام میگردند. این بخش بیشتر در ارتباط با دولوپرها و کدنویسان سایت میباشد که باید آنها را رعایت کنند. البته هر سئوکار باید اطلاعات سئویی لازم در حوزه برنامه نویسی را تا حدی داشته باشد تا بتواند با تیم تکنیکال و برنامه نویس سایت به خوبی در راستاری رشد سئو این پلتفرمها همکاری نماید.
زمانی که شما با ابزارهای دیجیتالی برای تبلیغات محصول و خدمات خود اقدام کنید، قادر خواهید بود تا رشد و سئو سایتتان را نیز سریعتر کنید. در آموزش سئو از صفر تا صد رایگان (مقدماتی تا پیشرفته) ما به استراتژیها و خدمات دیجیتال مارکتینگ در هماهنگی و همراهی با سئو نیز اشاراتی داشتهایم. اسکیما مارک آپها یا نشانه گذاری طرحواره، شکل جدیدی از بهینه سازیها توسط گوگل است که نخستین بار در سال 2011 در موتورهای جستجو گوگل، Bing و یاهو ایجاد شدند. اسکیما کد میتواند به شما کمک کند تا دادههای سایت خود را به صورت ساختار یافته به گوگل نمایش داده شوند. به این نکته توجه کنید که Schema Markup، کدی (HTML) است که به درک موتورهای جستجو از محتوای شما کمک میکنند. این در حالی است که Rich Snippetها، نتایج یا دادههایی هستند که شما آنها را در نتایج گوگل مشاهده میکنید.
برخی از انواع اسکیماها عبارتند از مقالات، کسب و کارهای محلی، نقد و نظرات، سوالات متداول. یکی از سادهترین ابزارهایی که میتوانید برای پیدا کردن کلمات کلیدی در آموزش سئو و تولید محتوا رایگان از آن استفاده کنید، ابزار SEMRUSH است. برای پیدا کردن کلمات کلیدی میتوانید url سایت خود را وارد کنید و بهترین پیشنهادات را به دست آورید. تکنیکهای مختلف انواع سئوی وبسایت با افزایش قابلیت دیده شدن وبسایت در صفحه نتایج کمک میکنند هرچه بیشتر در معرض دید کاربران قرار بگیرید، کلیک بیشتری دریافت کنید و ترافیک بیشتری به طرف وبسایت هدایت شود. بر همین اساس باید گفت هدف اصلی سئو، افزایش بازدیدکنندگان وبسایت و تبدیل کردن آنها به مخاطب راغب (لید) یا مشتری کسب و کار بهنحوی است که دوباره به وبسایت سر بزنند. همانطور که بالاتر نیز اشاره کردیم، لینکسازی به موتورهای جستجو کمک میکند تا تصمیم بگیرند کدام صفحات اهمیت بیشتری دارند.
بهترین سئوکار ارومیه